ANNONSE

XXL med nok et tapskvartal – vil hente 600 millioner

Freddy Sobin, adm. dir. i XXL // Foto: XXL
Forventer en bedring først i 2025.
Linn Adine Andersen

Etter årets andre kvartal uttalte XXL-sjefen Freddy Sobin følgende:

Nå har vi nettopp hentet inn penger igjen for andre gang siden jeg begynte for et år siden. Nå håper vi virkelig at dette skal holde.

Den gang ei.

XXL presenterer i dag sine finansielle resultater for årets tredje kvartal. Sportskjempen taper 262 millioner kroner i perioden og kommuniserer at man vil hente ytterligere 600 millioner kroner i finansiering.

Nøkkeltall XXL Q3 2024 (2023)

  • Driftsinntektene ender på 1,8 milliarder kroner (2)
  • Driftsresultatet (EBITDA) viser 5 millioner kroner (35)
  • Resultatet endte på -262 millioner kroner (-140)

I tredje kvartal preges sportskjempen av et fortsatt utfordrende marked i Norge og Finland, men ser noe tegn til bedring i Sverige. Varelageret er i perioden redusert med 13 prosent mot samme periode i fjor, og et begrenset produktutvalg hemmer salget.

Nå vil XXL sikre en finansieringsløsning basert på kombinasjonen av en fortrinnsrettet emisjon på 600 millioner kroner, en forlengelse av selskapet eksisterende lånefasiliteter og et bro-lån.

Vi ser en positiv trend gjennom 2024, med jevn salgsbedring hvert kvartal og tidlige tegn til bedring i Sverige, påvirket av tre renteøkninger så langt, kommenterer administrerende direktør i selskapet, Freddy Sobin.

LES OGSÅ: Han blir ny CFO i XXL: "Har grunnlaget for et sterkt comeback"

"Utfordrende"

XXL forventer altså ikke at skuta skal snu før i 2025. Dette er selskapets ellevte kvartal på rad med tap.

Det nordiske sportsmarkedet forblir utfordrende, særlig i Norge og Finland, med ti påfølgende kvartaler med negativ vekst. Vi ser fordeler av våre kostnadsreduksjonstiltak og forbedret bruttofortjeneste, men fortsatt svak etterspørsel fra forbrukere forsinker EBITDA-gevinstene, og vi forventer nå markedsgjenoppretting først i 2025, sier Sobin.

Deres Reset & Rethink-strategi fortsetter. Kostnadene og lageret reduseres, og fremover skal salgstrenden forhåpentlig snus. Siden strategien ble introdusert har det vært kommunisert at den vil sørge for en økning i EBITDA på mellom 500-750 millioner kroner innen andre kvartal 2026.

XXL vil dessuten forsøke å øke salget i nettbutikken. Siden første kvartal 2023, til og med tredje kvartal i år, har sportskjempen lykkes med å øke bruttomarginen i netthandelen med 20,7 prosentpoeng.

Selskapet opprettholder planen om å redusere størrelsen på enkelte butikker og stenge butikker som ikke presterer godt nok. På mellomlang sikt ønsker XXL å etablere 2-3 nye butikker årlig.

LES OGSÅ: XXL innleder partnerskap – med den britiske giganten: "Et stort skritt"

Del artikkel: