"Ser allerede resultater"
Norsk teknologi ble altså nøkkelen. Nå er hele sortimentet i de tre nevnte butikkjedene – inkludert utvalget i alle fysiske butikker – tilgjengelig på nett. Dette innebærer at en kunde som handler på nett, kan få varen sendt fra enten sentrallageret eller fra en hvilken som helst fysisk butikk, for eksempel i Bergen eller Tromsø.
Hvis en kunde bestiller varer fra ulike butikker, betaler kunden én samlet sum. Deretter sender butikkene varene direkte til kunden, og Dintero splitter utbetalingen til butikkene automatisk. Dette sparer alle parter for mye administrasjon.
Dette er ekte omnikanal, ifølge Dintero.
Uansett om det er en nettbutikk, franchise eller egeneide butikker, kan kunder handle og betale på tvers, og Dintero vil håndtere split av betalingen automatisk. Dette er virkelig en omnikanal løsning, sier Daro Navaratnam, gründer og daglig leder i Dintero, til Netthandel.
Heggeland forteller Sport Holding hele tiden har hatt hovedfokus på at butikkene skal gå så bra som overhodet mulig. Den nye løsningen bidrar sterkt til dette, ved å tilgjengeliggjøre butikkenes lagre til hele Norge.
Vi ser allerede resultater av arbeidet som har blitt gjort gjennom økt nettsalg. Løsningen vil naturlig nok bidra til vekst gjennom å tilby betraktelig flere produkter for salg på nett og man kan nå få nesten alle produkter på Sport1.no, Intersport.no og Loplabbet.no sendt hjem dersom man befinner seg langt fra butikken som har varen på lageret.
Vi har fortsatt et sterkt fokus på Klikk & Hent fordi vi ønsker at kundene først og fremst skal komme til våre butikker og oppleve den gode servicen fra ekte fagfolk som hver dag jobber for å anbefale riktig utstyr, sier Heggeland.
LES OGSÅ: Anders Fjeld er Sport Holdings nye toppsjef – forlater interiørkjeden
Stor tillit og mange muligheter
I alt vil over 300 butikker i Sport Holding-konsernet kunne tilby et bredere utvalg, inkludert varer som ikke nødvendigvis er tilgjengelige i hver enkelt butikk.
For kundene vil det oppleves som om varene kommer fra ett sted, uten synlig forskjell på om varen sendes fra sentrallager eller en lokal butikk. Dette kan også gi raskere levering ved å velge nærmeste butikk.
Løsningen gir Sport Holding nye muligheter til å forbedre kundeopplevelsen og effektivisere logistikk. For eksempel kan de nå sende varer fra nærmeste butikk til kunden, noe som gir raskere levering og reduserer utslipp knyttet til transport, påpeker Ola Åkesson, CRO i Dintero.
"Ekstra hyggelig at løsningen er norsk"
Sport Holding har vært på jakt etter en slik løsning lenge – og hadde egentlig planer om å løse dette via eksisterende betalingsleverandør. Men dette hadde ført til mer administrativt arbeid for konsernet, blant annet med utbetaling av oppgjør fra hovedkontor til butikkene.
Dintero løser direkte utbetaling fra kunde til butikk uten at Sport Holding trenger å bruke ressurser på å fordele oppgjørene, sier Heggeland.
Han roser også Omnium opp i skyene – og påpeker at Omnium og Dintero er en perfekt match i dette scenarioet.
Dintero ble valgt av flere årsaker. Først og fremst på grunn av Split Payouts, men også på grunn av stor fleksibilitet rundt betalingsalternativer, en god fraktintegrasjon og fantastisk support. Ekstra hyggelig er det at løsningen er norsk, forteller han.
Sport Holding valgte Dintero foran den store globale aktøren Adyen. For Dintero har denne avtalen stor betydning, da dette er første gang deres løsning for marketplaces brukes på en innovativ måte av en retailkjede, forklarer Åkesson.
Dette er vår første retailkunde på denne løsningen, og å få med en så stor aktør er veldig kult. Det betyr at de har stor tillit til oss, legger Navaratnam til.
"En vekstmotor"
Åkesson beskriver hvordan løsningen transformerer netthandel fra å være en konkurranse for franchisebutikkene til å bli en vekstdriver:
Tidligere ble den egeneide netthandelen sett på som en konkurrent av franchisebutikkene, da den tok markedsandeler fra dem. Nå fungerer nettbutikkene til Intersport, Sport1 og Löplabbet i stedet som "markedsplasser" – en vekstmotor og en ny salgskilde for de lokale butikkene.
Løsningen gjør det enkelt for kundene: de kan handle sømløst, velge mellom populære betalingsalternativer som kort, Klarna og Vipps, og få tilgang til et bredere produktutvalg siden alle butikkers lager er tilgjengelige online.
Dette er en fremtidsrettet løsning for kjeder som både har fysiske butikker og e-handel, understreker Åkesson.
Også norske Omnium er en del av nøkkelen i Sport Holdings nye satsing. De står for integrasjonen mellom Omnium og POS-systemet til Sport Holding.
Vi har bistått med oppsett av ordreflyt og reallokering (allokering basert på hvilke butikker som har varer på lager) i Omnium, og implementert Dintero-integrasjon, som håndterer splitt mellom butikker, forteller selskapet til Netthandel.
LES OGSÅ: Norske Omnium styrker teamet og står på trappene til Sverige: “Et uforløst potensial”