Høysesongen er noe vi ser frem til og gleder oss til hvert år, spesielt nå som vi er i en veldig god vekstperiode. Vi har forberedt oss veldig godt med både ekstra ressurser og bemanning. Innspurten av året kommer til å sørge for at vi ved årsskiftet forhåpentligvis passerer 20 millioner pakker i 2024, forteller Franco Roche ved presse og kommunikasjon hos Helthjem, til Netthandel.
Haakon N. Olsen, pressesjef hos Postnord, forteller på sin side at årets høysesong vil ligge på linje med den i fjor.
Under pandemien ble det en voldsom "pakkeboost" grunnet stengte butikker og kjøpesentre. Vekstbanen vi har opplevd de siste årene er brutt, hvor mange sliter med effekten av sterk inflasjon og økte renter. Vi tror dette vil påvirke kjøpekraften til tross for svært mange gode tilbud. Årets høysesong vil ikke bli veldig ulik fjoråret. Vi kommer til øke kapasitet på fremføring og bemanning i tråd med prognoser og volum frem til jul/nyttår, sier Olsen.
Han legger til at Postnord har god koll på volumutviklingen gjennom høsten, og hvilke uker som vil by på de største volumøkningene.
Vi ramper opp med kapasitet gjennom hele verdikjeden og vil følge driften tett gjennom hele førjulstiden, slik at vi kan gjøre raske tilpasninger der vi ser behov, sier han.
"Godt forberedt"
Instabee har preppet for høysesong siden i sommer – men i realiteten jobber de med dette året gjennom. Det forteller Erik Enfors, Country Manager hos Instabee Norge.
I 2024 har vi iverksatt flere initiativer som vil komme både våre kunder (nettbutikkene) og sluttforbrukerne til gode. Blant annet har vi åpnet en stor ny terminal i Oslo, utvidet flere soner i byer som Trondheim, Kristiansand, Arendal og nylig også Bergen. I tillegg har vi styrket bemanningen, økt antallet biler og installert flere pakkeskap, sier Enfors.
Stadig flere nettbutikker knytter seg til Porterbuddy og Instabox' nettverk i Norge. Kombinert med den forventede økningen under julehandelen har konsernet rigget seg for større pakkevolumer.
Dette er vi godt forberedt på å håndtere. Vi ser virkelig frem til et godt samarbeid med nettbutikkene og våre øvrige partnere – dette er for oss den mest spennende tiden på året, runder Enfors av.
5 millioner pakker på to måneder
Som nevnt håper Helthjem å passere 20 millioner pakker i 2024. Én fjerdedel av dette volumet forventes å passere deres logistikkterminal i løpet av inneværende og neste måned.
Vi forventer en meget stor volumøkning i perioden november-desember. Vi har som nevnt hatt en fantastisk vekst de siste årene og forventer å produsere dobbelt så mye i november og desember i år sammenlignet med samme periode i fjor.
Denne sesongen forventer vi hele fem millioner pakker løpet av de neste par månedene. Vi er utrolig fornøyde med at stadig flere kunder velger oss, og det er tydelig at veksten innenfor netthandel gir oss en unik mulighet til å levere pakker direkte hjem til folk, sier Roche.
Tidsbesparende hjemlevering
Postnord har på sin side investert betraktelig i sine terminaler i Norge i det siste. I 2022 åpnet logistikkjempen tre nye terminaler, i Drammen, Bergen og Kristiansand.
Totalt har Postnord investert over én milliard kroner i sine terminaler de siste årene.
I tillegg fortsetter vi utrullingen av våre pakkeautomater, som vil åpne opp for en smidigere og lettere julehandel for alle forbrukerne. Med pakkeautomatene får forbrukerne og kundene våre flere leveringsalternativer/hentemuligheter.
I tillegg slipper man å oppsøke fysiske butikker og stå i kø for å få hentet ut en pakke dersom man benytter seg av pakkeautomat – og det kan være svært tidsbesparende under førjulstiden. Per nå har vi cirka 4000 automater spredt utover i hele landet, avslutter Olsen.