Tidligere denne uka fikk vi innblikk i hvilke forventninger landets største nettbutikk, Komplett, har for den kommende salgsperioden.
LES OGSÅ: Komplett om årets høysesong: "Vi går knallhardt ut"
Også logistikkaktørene Helthjem, Instabee og Postnord har delt sine tanker – hvor noen tror på rekordmange pakker tror andre vi vil se tilnærmet like mange som i fjor.
Nå er det dags for å sjekke ståa hos Fjellsport, Nytelse.no og Power.
Vi vet at kundene jakter på de aller beste tilbudene, og derfor har vi spisset til årets kampanje. Vi har satset hardt på det vi har mest tro på, og sørger for god tilgjengelighet, slik at flere enn noen gang skal få tilgang til de aller råeste tilbudene.
Før samlet vi all kundestrøm til en stor handledag, men vi tror handleopplevelsen blir bedre nå som vi inviterer til Black Days og sprer kampanjeperioden over flere dager. Samtidig vet vi av erfaring at kundene bruker de første dagene til å sammenligne tilbudene fra ulike aktører, forteller Silje Ensrud, Nordic PR & Communication Manager i Power International, til Netthandel.
Virke spådde tidligere denne uken at nettopp elektronikk vil bli favoritten blant nordmenn som shopper i november. Det har naturligvis en av landets største innen elektronikk fått med seg.
Derfor har vi enorme forventninger til årets november- og julehandel. I våre kundeundersøkelser svarer over halvparten at de planlegger å starte julegavehandelen tidligere i år enn de gjorde i fjor, og det øker forventningene til årets største kampanje.
Vi ser også allerede en dobling i trafikken på Black Friday-nettsidene våre, og mange søker etter gode tilbud allerede nå, fortsetter hun.
Pizza-steker flyr ut av hyllene
Denne uken ble dessuten Årets julegave 2024 kåret av Stiftelsen Elektronikkbransjen. Vinneren er iskremmaskinen Ninja Creami Deluxe.
Hos Power er det imidlertid et annet produkt som flyr ut av hyllene akkurat nå.
Akkurat nå har vi en nyhet som vi tester ut i Norge, og salget går over all forventning. Vår nye frossenpizza-airfryer har virkelig truffet folk, forteller Ensrud.
Airfryeren var en storfavoritt blant kundene i fjor, men dette er altså en spesifikk pizza-airfryer som elektronikkjeden foreløpig kun har lansert i det norske markedet.
Det er rullet pallevis med den store airfryeren inn i Power-butikkene. Nordmenn er jo gale etter frossenpizza, og spiser 47 millioner av dem hvert år. Å få en airfryer som både halverer steketiden og hindrer svidd pizza er gull verdt, kommenterer salgssjef i Power, Danial Bhatti.
"På ingen måte død"
Fra frossenpizza til Fjellsport. Deres målgruppe er nok opptatt av litt mer sprekere produkter.
Sports- og friluftsaktøren har i år valgt å følge omtrent den samme kampanjeplanen som de har gjort de siste årene. For hvis noe funker, skal man som vi alle vet ikke fikse det.
Vi har en klar plan for å engasjere kundene gjennom hele perioden, samtidig som vi bygger opp til Black Week og Black Friday. Kundene vil få presentert en mengde knallgode produkter og tilbud, fra sterke varemerker gjennom hele november, forteller Silje Solbakken, markedsansvalig hos Fjellsport, til Netthandel.
Noen finjusteringer vil det likevel bli. Og i motsetning til Komplett, mener Fjellsport at Black Friday som enkeltstående salgsdag fremdeles har livets rett.
Black Friday er på ingen måte død, det er fortsatt den dagen i året med klart høyest salg, men det er tydelig at Black Friday har utviklet seg til å bli en stor salgsmåned fremfor en enkeltstående dag, sier Solbakken.
Hun forteller videre at de likevel forventer mange kunder i desember. Ikke alle legger julehandelen til november.
Den rollen Black-perioden har fått fører til at flere og flere planlegger for julehandel allerede i november, men det er fortsatt en stor gruppe som venter til de siste tre ukene før jul. Dette tar vi selvfølgelig høyde for, og planlegger å tilby kvalitetsprodukter til rå priser både for de som ønsker å være tidlig ute, og de som handler "last minute", runder hun av.
"Større enn noensinne"
Allerede i august var Nytelse.no i gang med julesalget. I alle fall av deres populære julekalendere.
LES OGSÅ: Kundene har ventet siden april – nå tømmes nettbutikken for sexleketøy
Nå er nettbutikken i innspurten med salg av julekalendere, som nok en gang har sprengt salgsrekorder. Det forteller Maria K. Ebbestad, pressesjef i Nytelse.no.
November er høysesong hos oss og dette er en tid vi planlegger nøye gjennom hele året. I år blir Singles Day større enn noensinne med 1000 varer på opptil 80 prosent avslag. Hittil har hvert år knust året før og med dette salget håper vi på å gjøre det samme i år, sier hun.
Ved spørsmål om nettbutikken har planer om å teste noe nytt i år, forteller Ebbestad at de tester nye ting hver eneste måned.
November er inget unntak. Da kjører vi hardt på alt vi har testet gjennom året og har satt inn ekstra personell på lageret da det ser ut som nissens juleveksted hos oss i denne perioden. Vi vet veldig mange benytter seg av Black Week til å handle julegaver til en billig penge og det skal de få, forteller hun.
Nytelse.no vil kjøre Black Week fra mandag til og med Cyber Monday, med de samme tilbudene gjennom hele kampanjeperioden.
Vi har store forventninger og målet er alltid å slå året før. I tillegg har vi god selvtillit på at vi skal klare det, for når vi ser på undersøkelene våre, ønsker nordmenn seg et bedre sexliv, men mer sexlyst, bedre kommunikasjon og en leken hverdag. Alt det kan vi bidra med, avslutter hun.