I snitt betyr økningen på 3,5 prosent at husholdningene vil bruke rett under 25 000 kroner på julehandelen i år.
Virke anslår at 71,4 milliarder kroner vil bli brukt i desember alene. Husholdningene planlegger ifølge deres undersøkelser å bruke 12 824 kroner i desember, hvilket er 22 prosent mer sammenlignet med årets resterende måneder.
Desember er den store handlemåneden hvor nordmenn skal kjøpe inn mat, gaver pynt og klær til jul. Det er også den viktigste måneden for butikkene, sier Apeland.
Forventer netthandelsvekst
Spesielt viktig er julehandelen for aktører innen leketøy, gullsmeder og bokhandler. Apeland forteller at disse bransjene ser økninger på henholdsvis 3 og 2,5 ganger sammenlignet med årets øvrige måneder.
Smykker, leker og bøker er kategorier som virkelig får et oppsving under julehandelen, som populære gaver å gi bort til store og små, sier Apeland.
Men også netthandelen forventes å øke sterkt i inneværende og kommende måned. I perioden forventer Virke at netthandelen vil nå 31 milliarder kroner, en økning på 6 prosent fra fjoråret.
Deres undersøkelser viser at 62 prosent av de som handler under Black Week, handler nettopp julegaver.
Den digitale handelen vokser raskt, og flere nordmenn velger å handle julegaver på nett. For butikkene er det viktigere enn noen gang å være til stede både fysisk i butikk og på nett for å møte forventningene, sier Apeland, før han fortsetter:
Det ser ut til at vi starter julegavehandelen tidligere hvert år, og planlegger innkjøpene bedre. Black Friday fungerer nå som et springbrett for mange når de starter julehandelen.