Folk vet akkurat hva de vil ha, og de vet at god planlegging er avgjørende for å få de beste tilbudene. Dette bidrar til at mye av julegavehandelen er flyttet fra desember til november, sier Anders Nilsen, administrerende direktør i Power Norge.
Undersøkelsen viser også at kundene har gjort endringer i årets julegavebudsjett, sammenlignet med i fjor, men også at 25 prosent vil kjøpe flere gaver i år enn i fjor.
Vi venter en enorm etterspørsel på nett og i butikk, og har oppbemannet kraftig for å møte den økende aktiviteten i begge kanaler. Rundt 40 prosent oppgir at de handler mest på nett, mens flertallet fortsatt foretrekker å handle i fysiske butikker, sier Nilsen.
Synlig i listene
Power er også en av Vipps' kommersielle partnere. De har knyttet sin kundeklubb til betalingsappen, men er også synlige i Vipps nye funksjon: ønskelister.
LES OGSÅ: Sosialt shoppingfenomen topper listene – 100 000 nedlastinger
Det betyr at de så langt 20 000 norske forbrukerene som har opprettet ønskelister får opp Powers produkter, blant andre aktører, som forslag til julegaveønsker de kan lagre i sine lister. Så langt skal 75 000 produkter være lagt til i nordmenns ønskelister, opplyser Power.
Nordmenn begynte å opprette ønskelister med en gang funksjonen ble tilgjengelig i Vipps. Allerede har over 20.000 nordmenn opprettet ønskelister, slik at julegavehandelen kan gjøres veldig, veldig enkel, sier Ninni Høver, leder for markedsprodukter i Vipps.