Ifølge Emballasjeforeningen ble det i 2015 på verdensbasis omsatt emballasje for 839 milliarder dollar, og det estimeres med en årlig vekstrate på 3,5 prosent. Det betyr at man på verdensbasis vil omsette for rundt 1000 milliarder dollar i 2020. Økt netthandel er en av årsakene til veksten.
Spekteret av emballasjeløsninger er enormt og utvikler seg i et rivende tempo. Nå finnes det både "intelligent" og "aktiv" emballasje. De fleste har sikkert sett forpakninger i frysedisken med integrert temperaturmåler. Holdbarhetsindikatorene skal visstnok være mer til å stole på enn både "Best før-dato" og "Siste forbruksdag-dato". Ikke overraskende er det særlig innen næringsmiddelemballasje man gjør store fremskritt. For eksempel skjer det også mye spennende innen utvikling av såkalt nanocellulose som skal sørge for å beskytte innholdet bedre og sørge for lenger holdbarhet.
Forskningsnettverk som Emballasje-forsk og faggrupper som Næringslivets Emballasjeoptimeringskomité, sørger for at emballasjeindustrien aldri står på stedet hvil. Særlig sistnevnte kan være en fin sparringpartner om man har en målsetting om å effektivisere bruken av emballasje i hele verdikjeden.
Emballasjen skal tilfredsstille flere funksjoner og roller. Her er noen av de viktigste:
Emballasje for å beskytte produktet
Dette punktet er for mange det absolutt viktigste. Ikke minst skal emballasjen beskytte produktet slik at det bevarer kvaliteten hele veien frem til kunden. Rikelig bruk av isopor, bobleplast eller annet materiale har vært en yndet måte å sikre innholdet i emballasjen mot støtskader. Noe som blir stadig mer aktuelt for nettbutikker er å benytte krympplast som sikrer varen inne i emballasjeesken.
Legge til rette for retur
Å ha en smidig ordning for retur av varer er nærmest en forutsetning for en vellykket nettbutikk i våre dager. I så måte kan emballasjen spille en viktig rolle, for eksempel ved at originalemballasjen kan benyttes til retur og at man har med ferdig utfylte returetiketter.
Bygge merkevare gjennom emballasjen
Hensynet til merkevarebygging er generelt langt sterkere innen tradisjonell retail, da man i dette segmentet fremdeles har anledning til å la emballasjen "selge" produktet til kunden. Når en vare sendes til en nettkunde er handelstransaksjonen allerede gjennomført, og incentivene går dermed først og fremst mot funksjonalitet, som å beskytte produktet eller legge til rette for retur.
Man skal imidlertid ikke undervurdere hvor viktig "unboxing" - det å bryte forpakningen og studere produktet for første gang - har blitt i en del kretser. Å åpne en pakke man har ønsket seg i lengre tid er gjerne en høytidsstund, og man gjør smart i å bygge opp under denne. I dette henseendet er det imidlertid som regel stor forskjell på om nettbutikken sender sine egne merkevarer eller om det er snakk om en grossist. Produsenter av high-end hjemmeelektronikk, klokker og lignende er blant de som legger lista høyt her.
Eliminere svinn og tyveri med kjedelig innpakning
En viktig årsak til at emballasjen ofte fortoner seg relativt ulekker er for å ikke tiltrekke seg oppmerksomhet fra noen med uredelige hensikter. I enhver verdikjede vil det finnes risiko for tyveri, og gjennom å legge en vare i en kjedelig brun pappeske eller konvolutt vil forsendelsen "drukne i mengden".
Billig emballasje
De fleste nettbutikker betrakter emballasje som en ren kostnad. De færreste ser på det som en investering for å oppmuntre til mersalg eller økt kundelojalitet. Legger man dette perspektivet til grunn er det naturlig at pris blir en avgjørende faktor for hva slags løsninger man går for. Husk at emballasje er en standardisert forbruksvare som det går store volum av, gjerne over flere år. Bruk tiden godt til å forhandle om gode avtaler. Også i emballasjemarkedet er det tøff konkurranse, og ingen ønsker å miste en stabil og god kunde.
Når det er sagt, ikke bare baser forholdet til leverandøren på gamle relasjoner. Har dere vært en god kunde i flere år og hatt sterkt voksende volum, er det naturlig å reforhandle seg til bedre innkjøpsbetingelser. Når det gjelder innkjøpsbetingelser kan man også vurdere å slå seg sammen med andre i ulike former for innkjøpsforbund. Sjekk hvilke muligheter som er tilgjengelig for deres nettbutikk!
Emballasjen bør være enkel å bruke
Tid er penger, heter det. En ting mange ikke tenker på er hvordan man benytter emballasjen. Om man bruker ett minutt å pakke en type eske og to minutter å pakke en annen type eske, er det vel verdt å regne ut om sistnevnte lønner seg selv om den koster litt mer i innkjøp. Den samme regneøvelsen kan med fordel gjøres i hele delen av verdikjeden som dere selv har ansvaret for der emballasjen håndteres.
Fleksible emballasjeløsninger
De fleste nettbutikker har et varesortiment med artikler som varierer i fasong og størrelse, om ikke annet vil det forekomme at noen kunder bestiller større volum enn andre. Derfor vil det være naturlig at man prøver å finne en optimal miks av emballasjeløsninger som gjør at man ikke har for mange varianter emballasje å forholde seg til, men der man likevel passer på at man sender så lite luft som mulig.
For de som har mulighet ligger det også store incentiver i å kunne benytte emballasjeløsninger som gjør at pakkene som sendes passer inn i standardiserte logistikkløsninger. For eksempel slik at pakken kan leveres i postkassen til kunden, eller at pakken oppfyller diverse mål (f.eks. innen vekt eller form) som gjør at den kan fraktes så rimelig som mulig.
Stabile leveranser
En ting å tenke på når man investerer i emballasje, særlig når man går for løsninger som ikke er helt standardiserte, er å forsikre seg om at man har en stabil leverandør som er leveringsdyktig også i perioder med stort trykk. Når det koker som verst i perioden fra Black Friday og inn mot jul, er det frustrerende om man går tom for emballasje. Her gjelder det å sikre seg!
Miljøvennlig emballasje
Hensynet til miljøet blir stadig viktigere og mange nettbutikker styrker sin egen merkevare ved å vise en miljøvennlig adferd, for eksempel gjennom å bruke miljøvennlig emballasje eller støtte Grønt Punkt Norges initiativ til å samle inn og gjenbruke emballasjen.
(Foto: Packsize. Å ikke sende for store esker som bare transporterer luft er en utfordring for mange nettbutikker. Packsize har en eskemaskin som automatisk lager esker i ulike størrelser)