Denne uken startet med Singles Day 11. november, og med dét er Black Month for alvor i gang.
I skrivende stund registrerer vi at flere også har satt i gang Black Week-kampanjer, og det er rett og slett vanskelig å holde tunga rett i munn hva gjelder Black-kampanjer. La oss bare si at høysesongen er i gang!
På tale om nettopp Black Month er det flere som aktører som årlig deler sine innsikter og spådommer om hvordan handelen vil bli i november og desember. Denne uken har blant annet Virke rapportert en forventet julehandel på 138,7 milliarder kroner i november og desember. Organisasjonen spår også at 31 milliarder kroner vil legges igjen i nettbutikkene, en økning på 6 prosent mot fjoråret.
Nettbutikken Gavefabrikken har gjennomført en undersøkelse som blant annet viser at 39 prosent av nordmenn vil handle årets julegaver under Black Week eller på Black Friday. Og ifølge Power vil 60 prosent av norske forbrukere handle julegavene i løpet av november.
Ukas største nyhet må være at norske Milrab kjøpes opp av svenske Widforss. Oppkjøpet må først godkjennes av konkurransetilsynet. Til sammen vil de to aktørene omsette for en halv milliard kroner. Daglig leder i Milrab, Håkon Høst Brunsell, forteller til Netthandel at de er svært fornøyde og at oppkjøpet er en viktig brikke i snuperasjonen nettbutikken nå er i ferd med å fullføre.
Ellers har Blivakker åpnet sin første butikk i Oslo, betalingsgiganten Klarna har levert inn søknad om børsnotering i USA, XXL åpner popup i Stockholm i samarbeid med Oakley, Clas Ohlson har åpnet butikk nummer 100 i Norge og Bildeler.no lanserer egne pakkebokser utenfor butikken for å møte den sterke etterspørselen etter klikk-og-hent.
Rapportmessig har Kid presentert sine tall for årets tredje kvartal, og det samme gjelder betalingsaktøren Qliro som virkelig har steppet opp i det norske markedet i år.
God lesning!
Alt godt,
Linn Adine Andersen
Sjefredaktør i Netthandel
Denne ukens mest leste nyheter:
Milrab kjøpes opp av Widforss – "ser frem til å samarbeide tett med våre nye eiere"
Etter omfattende og vellykket snuoperasjon – Milrab om oppkjøpet: "Verdt å feire"
Oppbemanner kraftig: "Venter enorm etterspørsel på nett og i butikk"