Julegaver dominerer
Av de som planlegger å handle under Black Friday, oppgir åtte av ti at de skal kjøpe julegaver. Kvinner, yngre forbrukere og de med høy inntekt er blant de mest aktive når det gjelder julegavekjøp. Kvinner er mer tilbøyelige til å kjøpe klær og hudpleieprodukter, mens menn oftere går for elektronikk, sports- og fritidsutstyr.
Når det gjelder hvor folk handler, sier 25 prosent at de vil handle på nett, 11 prosent i fysiske butikker, mens 19 prosent vil kombinere begge. Denne trenden har vært stabil de siste fire årene, ifølge Nets.
Menn bruker mest penger
Selv om færre menn deltar i Black Friday-handelen sammenlignet med kvinner, er mennene som handler mer tilbøyelige til å bruke større beløp. Undersøkelsen viser at nesten halvparten av mennene vil bruke mellom 3 000 og 10 000 kroner, mens kun en fjerdedel av kvinnene planlegger å bruke like mye.
Blant de som vil bruke over 10 000 kroner, utgjør menn dobbelt så stor andel som kvinner, med seks prosent mot tre prosent. Totalt sett har to tredjedeler av alle forbrukere, uavhengig av kjønn, et budsjett på under 3 000 kroner for salgsperioden.
Flere negative til Black Friday
Samtidig blir stadig flere skeptiske til Black Friday. I år oppgir 36 prosent at de er negativt innstilt til fenomenet, opp fra tidligere år. Eldre er mest kritiske, mens de yngre viser minst skepsis.
Det er verdt å merke seg at gruppen med forbrukere som føler seg lurt av salgene er høy. At noen i handelsnæringen trikser med prisene før og under Black Friday er ødeleggende for konseptet og næringen, avslutter Tell.
Dette vil nordmenn handle på Black Friday:
Kategori |
2024 |
2020 |
Klær, sko eller tilbehør |
62 % |
59 % |
Elektronikk |
49 % |
56 % |
Pleie- og skjønnhetsprodukter |
32 % |
25 % |
Sport og fritidsutstyr |
31 % |
35 % |
Leketøy |
27 % |
26 % |
Bøker |
20 % |
20 % |
Mat og dagligvarer |
19 % |
11 % |
Bolig- og hageartikler |
15 % |
16 % |
Opplevelser |
8 % |
04 % |