Vi ser eksempler på svært mange varer som har økt i pris nå i oktober, for å kunne skape falske tilbud under Black Week og Black Friday. Veldig mye elektronikk har økt mer enn 10 prosent i pris i oktober – antageligvis for å kunne spare inn på tilbudene i november, forteller Thomas Iversen, fagsjef i Forbrukerrådet.
Prisjakts undersøkelser i Forbrukerkompasset viser dessuten at nordmenn forventer å spare i gjennomsnitt 48 prosent på varene de handler under Black Week. I realiteten var den gjennomsnittlige prisnedsettelsen på snaue 7 prosent i 2023.
De gjennomsnittlige rabattene på salgstilbudene lå faktisk på 7 prosent i fjor. Det er derfor vi oppfordrer forbrukere til å gjøre grundige undersøkelser før de slår til på det som fremstår som et godt tilbud i år, sier Iversen.
Likevel planlegger 60 prosent å handle på Black Friday, og mener at dette er en god anledning til å kjøpe ting man uansett trenger. Det viser Forbrukerrådets egne undersøkelser.
Det er ikke umulig å gjøre gode kupp på Black Friday, men det er dessverre vanskelig uten å gjøre en liten jobb først. For å være sikker på at tilbudet er reelt oppfordrer vi alle til å bruke prissammenligningstjenester som Prisjakt.no. Her kan du se historiske priser og sammenligne tilbud mellom ulike butikker, sier Iversen.