Amazon blir store skurken
Dokumentarfilmen tar for seg hvordan vår digitale hverdag er designet for å stimulere til impulskjøp. Filmen peker på alt fra utformingen av nettsider og apper, til de psykologiske knepene som brukes for å lokke oss til å legge varer i handlekurven. Spesielt Amazon får gjennomgå, og dokumentaren hevder at selskapet har perfeksjonert kunsten å manipulere forbrukere.
Amazon blir i "Buy Now" fremstilt som en gigant som har satt standarden for aggressiv markedsføring. Filmen hevder at selskapets algoritmer er så avanserte at de kan forutse hva vi ønsker oss før vi selv vet det.
Det er en svært raffinert vitenskap for å få kundene til å kjøpe ting, sier en tidligere ansatt ved Amazon, som har tilbrakt 15 år i UX-avdelingen og jobbet tett med Bezoz.
Dessuten røper kilder hvordan enorme mengder produkter blir ødelagt og deretter kastet, rett og slett fordi det er billigere enn å fortsette å forsøke å selge "utgåtte" varer.
Det blir også påpekt hvordan Apple bevisst har designet sine smarttelefoner for å støtte bruk-og-kast-kulturen som råder i vår tid, og hvordan Adidas har benyttet seg av blant annet et samarbeid med den mye omtalte rapperen Kanye West for å beholde sin posisjon også innen streetwear.
Historiefortellingen er viktig i denne bransjen for å øke forbruket. Rollen til Adidas og alle andre motemerker er å skape gjenstander å begjære. Dette er moteindustrien gode på. De kjenner deg, sier tidligere Adidas' merkevarepresident, Eric Liedtke, i dokumentarfilmen.
Grunnpilarene står – tillit er viktigst
Like mye som filmen avslører bransjens mange knep, som er skapt for at forbrukerne skal handle så mye som mulig og helst så lenge som mulig i løpet av en livstid, setter den også søkelyset på hvordan overforbruk påvirker klimaet.
Norske forbrukere blir stadig mer bevisste på miljøpåvirkningen av kjøpene sine. Nettbutikker som kan tilby bærekraftige produkter og løsninger vil ha et forsprang.
Buy Now kan være en tankevekker for alle som jobber med netthandel. Filmen viser at det er mye å lære av å studere hvordan store aktører opererer.
Ved å fokusere på kunden, bygge tillit og ta ansvarlige valg, kan norske nettbutikker skille seg ut i et stadig mer konkurransepreget marked – og kanskje finne en lønnsom vinkling som ikke handler om å selge så mye som mulig, til så mange som mulig?