ANNONSE

Etter Black Friday-katastrofen – slik skal elektronikkjempen unngå hackerangrep

Silje Ensrud, Nordic PR & Communication Manager i Power International // Foto: Power/Istock
"Nedetiden var en reell katastrofe."
Linn Adine Andersen

Omtrent på denne tiden i fjor skjedde det verst tenkelige for den nordiske elektronikkjeden Power. De ble rammet av et hackerangrep på selveste Black Friday.

Elektronikkjedens systemer ble testet og angrepet fra blant annet USA, Russland, Filippinene og Kina. Kundene ble møtt med svarte skjermer.

Direktør for omnikanal i butikkjeden, Joakim Sigvardt, kommenterte angrepet som førte til en nedetid på en times tid, slik:

Nedetiden var en reell katastrofe. Det skjedde på verst tenkelige tidspunkt, men heldigvis var vi forholdsvis raskt oppe og kjørte igjen.

LES OGSÅ:  Trosset hackerangrep og nedetid — satte Black Friday-rekord

Hackerangrepet var rettet mot Power Internationals danske nettbutikk, men påvirket kjedens nettsider i hele Norden.

I år har elektronikkjeden tatt grep for å beskytte seg ytterligere mot lignende angrep. Det forteller Silje Ensrud, Nordic PR & Communication Manager i Power International, til Netthandel.

Det var et ddos-angrep som gjorde at nettsidene våre var nede en times tid i fjor. Vi har evaluert fjorårets hendelse og har generelt høynet sikkerheten, sier Ensrud.

"Godt forberedt"

Om noen få dager er det igjen Black Friday. Til tross for at trenden de siste årene viser at omsetningen fordeles mer jevnt over november, er Black Friday fremdeles den dagen i året som bringer høyest omsetning verden over.

Det samme gjelder Power, da Black Friday i fjor var den dagen som omsetningsmessig var den mest innbringende dagen. Såpass god var omsetningen at man trosset hackerangrepet og slo rekordene fra 2022,

Nå venter kjeden, som tidlig i november så en dobling i trafikken til sine Black Friday-nettsider, spent på årets utgave.

Hvilke grep har dere tatt for å forsikre dere at fjorårets hackerangrep ikke blir en reprise i år?

Vi har også forsøkt å begrense sårbarheten til utsatte tjenester og systemer. Av sikkerhetshensyn kan vi ikke gå konkret inn på hva disse tiltakene innebærer.

Vi kan aldri beskytte oss helt mot denne typen angrep, men vi mener at vi er godt forberedt. Dette gjelder også løsninger for å komme raskt opp igjen ved eventuell nedetid, runder Ensrud av.

Del artikkel: