ANNONSE

Sportskjedene mister terreng – faller i tredje kvartal: "Handelskanalene er i sterk endring"

Arkivbilde // Foto: Netthandel
Nå ventes et viktig fjerde kvartal.
Linn Adine Andersen

Sport står fremdeles sterkt i Norge, men sportskjedene omsetning er ned 5,5 prosent i tredje kvartal, målt mot samme periode i fjor. Dette melder Norsk Sportsbransjeforening (NSBF).

Ifølge foreningens rapporter står sportskjedene for cirka halvparten av alt salg av sports- og friluftsutstyr i Norge, men andre salgskanaler – som ikke er tilknyttet kjeder – tar andeler fra sportskjeder som XXL, Sport Holding og Anton Sport.

Frem til og med 2015 ble omsetning i sportsbransjen beregnet ved at sportskjedene sto for 90 prosent av omsetningen. Fra 2016 startet NSBF et større arbeid med å beregne det totale sportsbransjemarkedet, siden markedet var i stor endring.

Det samme arbeidet er gjennomført hvert år. For 2023 viser beregningene at sportskjedene sto for 49 prosent av totalmarkedet, skriver NSBF i en pressemelding.

Salgskanalen som spiser andeler er "estimat ikke rapportert omsetning". Denne består av cirka 40 aktører, en variert samling av sportsfaghandlere som ikke er kjedetilknyttet, store og små sportskjeden, opplyser foreningen.

Denne kanalen har doblet seg bare fra 2021 til 2023.

Rekordårenes ettervirkning

Ingen andre land i verden selger så mye sportsutstyr per innbygger som det gjøres i Norge, rapporterer NSBF. Etter flere rekordår under pandemien var nivåene ned igjen, på nivå med 2018, i fjor. Da endte omsetningen i bransjen på 26,7 milliarder kroner.

Svært mye solgt sportsutstyr over mange år vil naturlig nok også påvirke salgstallene i 2024, særlig når nordmenn har mindre penger å rutte med, skriver NSBF.

Tallene NSBF har fått innrapportert fra sportskjedene viser altså at man så langt i 2024 ligger dårligere an enn i 2018. Nå venter imidlertid det spennende fjerde kvartalet.

Årets siste kvartal, som også består av julehandelen, er årets viktigste. Nordmenn handler ullundertøy, luer, votter, akebrett, truger, ski og skøyter i førjulstiden. Bransjen venter også godt salg av pulsklokker, hodelykter og sportsbriller, skriver NSBF, før man runder av:

Handelskanalene er i sterk endring i all detaljhandel, også i sportsbransjen. I tallene som presenteres i denne pressemeldingen er det kun sportskjedenes omsetning vi refererer til. Basert på beregninger gjort for 2023, sto sportskjedene for 49 prosent av alt salg av sportsutstyr.

Del artikkel: