Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

Sportskjedene mister terreng – faller i tredje kvartal: "Handelskanalene er i sterk endring"

Arkivbilde // Foto: Netthandel
Nå ventes et viktig fjerde kvartal.
Linn Adine Andersen
linnadine@netthandel.no

Sport står fremdeles sterkt i Norge, men sportskjedene omsetning er ned 5,5 prosent i tredje kvartal, målt mot samme periode i fjor. Dette melder Norsk Sportsbransjeforening (NSBF).

Ifølge foreningens rapporter står sportskjedene for cirka halvparten av alt salg av sports- og friluftsutstyr i Norge, men andre salgskanaler – som ikke er tilknyttet kjeder – tar andeler fra sportskjeder som XXL, Sport Holding og Anton Sport.

Frem til og med 2015 ble omsetning i sportsbransjen beregnet ved at sportskjedene sto for 90 prosent av omsetningen. Fra 2016 startet NSBF et større arbeid med å beregne det totale sportsbransjemarkedet, siden markedet var i stor endring.

Det samme arbeidet er gjennomført hvert år. For 2023 viser beregningene at sportskjedene sto for 49 prosent av totalmarkedet, skriver NSBF i en pressemelding.

Salgskanalen som spiser andeler er "estimat ikke rapportert omsetning". Denne består av cirka 40 aktører, en variert samling av sportsfaghandlere som ikke er kjedetilknyttet, store og små sportskjeden, opplyser foreningen.

Denne kanalen har doblet seg bare fra 2021 til 2023.

Logg inn for å fortsette lesingen

Få tilgang til alt innhold - bli Netthandel Pluss medlem!

Del artikkel: