ANNONSE

Økt trafikk til nettbutikkene – med rekordlave rabattnivåer: "Ville vesten-prising"

Christoffer Reina, Norgessjef i Prisjakt // Foto: Prisjakt
Økning i "klikk-til-butikk" hos prissammenligningstjenesten.
Linn Adine Andersen

Nye rekorder ble satt under årets Black Friday-handel – også hos Prisjakt.

De kan nemlig melde om rekordlave rabattnivåer i norske nettbutikker samt rekordmange "klikk-til-butikk" på egne sider. Sistnevnte kan indikere en økning i kjøpsaktivitet i netthandelen denne dagen, hvilket kan støttes av Vipps som opplevde rekordmange gjennomførte nettkjøp samme dag.

Christoffer Reina, Norgessjef i Prisjakt, stiller seg fremdeles svært skeptisk til at ikke førpris-reglementet endres fra 30 til 90 dager. For ifølge prissammenligningstjenesten var 6 av 10 tilbud i nettbutikkene "luretilbud".

Konklusjonen fra gårsdagens høytidsdag for netthandelen er at det er mye å glede seg over, men mye som fortsatt skaper bekymring. Mange butikker sine ville vesten-prising var dessverre på et slikt nivå at jeg forventer at Forbrukertilsynet og ansvarlige politikere nå tar affære på vegne av alle oss forbrukere, sier Reina i en pressemelding.

"Må stramme inn prisloven"

Black Friday bød på noen av årets laveste priser – 470 000 produkter i norske nettbutikker var faktisk på sitt laveste prismessig forrige fredag.

Men nesten like mange produkter – 15,9 prosent av alle tilbud på Black Friday – var ifølge Reina et dårlig kjøp. Det gjennomsnittlige rabattniåvet sank i år fra 16 prosent i fjor, til 5,9 prosent gjennomsnittlig rabatt i år.

Da snakker vi om 445 000 produkter i norske nettbutikker som egentlig var et dårlig kjøp på Black Friday. Her ligger vi dessverre langt over Sverige og Finland, som har det samme lovverket, men der handelsstanden tydeligvis har en mer lydhør tilnærming til markedsføringen for å ta vare på kundene, sier Reina.

Antall produkter som hadde sin høyeste pris fra 1. januar til 29. november var 3,6 millioner. Reina er klar i talen hva gjelder reglementet for førprising.

Dessverre kommer vi nå ikke unna at Forbrukertilsynet og ansvarlige politikere må ta disse harde fakta på alvor, og stramme inn prisloven slik at butikkene får et trangere handlingsrom for å forvirre kundene, sier Christoffer Reina.

Andre funn fra Prisjakts undersøkelser: 

  • Tidspunkt på døgnet med høyest kjøpsinteresse i norske nettbutikker: kl. 09-10
  • Varekategorier med mest prisnedgang (snittrabatt i parentes): Sexleker, undertøy og kostymer (-28%), snowboard-bindinger (-25%), treningsbukser (-22%), Playstation 5-spill (-20%)
  • Varekategorier med størst prisoppgang: Armbåndsur (+13%), Parfymer (+12%), Harddisker (+8%)
  • Mest populære produkt i går: Roborock S8 MaxV Ultra

Del artikkel: