Temu står for 15 prosent av all netthandel i Norge
Ifølge Postnords egne undersøkelser handlet 81 prosent av norske forbrukere på nett i oktober, og 9 prosent handlet på nett flere ganger i uka. Sistnevnte gruppe er den som vokser raskest, over de som handler én gang i uka eller sjeldnere.
Ikke overraskende er det imidlertid mange av disse prosentene som handler fra kinesiske markedsplasser, som Temu. Undersøkelsen viser at 48 prosent av norske forbrukere handlet fra utenlandske nettbutikker i oktober, og det er spesielt netthandel fra Kina som nå virkelig tar fart.
Temu står nå for 15 prosent av alt handles på nett i Norge, forteller Olsen.
Han legger til at de norske nettbutikkene taper terreng, men at det er de fysiske butikkene det går hardest utover når nordmenn åpner lommeboka for kinesiske markedsplasser.
Det er de omnikanale aktørene som står stødigst, og Olsen råder butikkene til å finne sitt segment og utnytte et omnikanalt nettverk for å møte konkurransen fra utlandet. Men det råder altså liten tvil om at netthandelen vil fortsette å vokse i årene som kommer.
Netthandelsveksten vil virkelig ta fart når kjøpekraften forbedrer seg, legger han til.
Pakkeboksene vil erstatte postkassene
Med forventet pakkevekst følger stadige forberedelser. I takt med at e-handelen vokser forventer Postnord at levering av pakker til butikk vil avta – og pakkeboksene vil ta over og til og med erstatte postkassene totalt.
I dag teller Postnord 4000 pakkebokser plassert rundt om i landet.
Vårt mål er at du skal kunne se ut av vinduet og få øye på en pakkeboks fra Postnord, sier Olsen.
Han legger heller ikke skjul på at vi i fremtiden kan forvente et samarbeid mellom Postnord og Posten Bring, som tross alt har flertallet av sine pakkebokser plassert tett ved Postnord sine. Det er heller ingen slump at de to aktørene har pakkebokser fra samme leverandør. Håpet er at man etter hvert vil kunne samarbeide om leveringene til pakkeboksene – og at flere nordmenn velger denne leveringsmetoden.
November og desember er den travleste tiden på året for Postnord. 400 vikarer er hentet inn for å møte det høye trykket, men også pakkeboksene spiller en viktig rolle for å møte kundenes forventninger til raske og presise leveringer i Black Week-perioden.
I år har konsernet tatt nye grep, som for eksempel å gjøre endringer i checkout hos kundene sine. Annenhver dag fjernes nemlig levering til pakkeboks som alternativ i utsjekk hos samtlige nettbutikker, for å sikre at ikke pakkeboksene blir fulle.
Flere funn fra Postnords undersøkelser:
- 81 prosent av forbrukerne handlet på nett i oktober
- 9 prosent handlet flere ganger i løpet av en uke
- 42 prosent oppgir at de handler månedlig
- 48 prosent handlet fra en utenlandsk nettbutikk i oktober
- Det er mest vanlig at nordmenn handler fra Sverige, deretter Kina
- Temu, Zalando og Ebay er de største internasjonale markedsplassene blant nordmenn
- Klær og sko er det nordmenn handler mest på nett
- “Annet” er den sterkest voksende kategorien, og inkluderer blant annet byggvarer