Black Week er offisielt over og de sorte kampanjene er stort sett byttet ut med rÞde julekampanjer.
Denne uken startet med en rekke rapporter om hvordan salget faktisk har gått. Vipps slo fjorårets rekorder og meldte at nordmenn handlet for 403 millioner kroner på selveste Black Friday. Antall nettkjÞp i varehandelen samme dÞgn belÞp seg til 326 000, opp fra 280 000 i 2023.
BankAxept på sin side rapporterer om en nedgang i den fysiske handelen, fordi stadig flere handler på nett. På Black Friday ble det handlet varer for 2,5 milliarder kroner med BankAxept-kort i fysiske butikker, hvilket er en nedgang på 2,6 prosent mot samme dag i fjor.
Fra e-handlernes side har vi hÞrt fra både Lyko, Power og Gamera, som alle slo fjorårets rekorder. Hos Lyko tikket det inn mer enn én ordre per sekund, hele Black Friday, med topper på over to ordre per sekund. Power Þkte omsetningen med 7 prosent i Black Friday-helgen sammenlignet med i fjor.
Gamera på sin side kjÞrer ikke tradisjonelle Black Friday-kampanjer, men heller Brukt Friday. Nettbutikken selger brukt elektronikk, et stadig med populÊrt valg blant både forbrukere og bedrifter. De slo også sine salgsrekorder forrige fredag, uten å nevne nÞyaktig hvor mye man solgte for. Det daglig leder Frode Hammer imidlertid kan rÞpe, er at Gamera ligger svÊrt godt an i 2024 med sterk vekst mot fjoråret.
Legger vi Black Week bak oss har det skjedd mye annet spennende i e-handelsverden denne uka. Kanskje stÞrst er nyheten som kom fredag morgen, nemlig at britiske Frasers Group Þnsker Ã¥ kjÞpe opp hele XXL. Denne nyheten kom nok ikke som et sjokk for veldig mange, som har observert hvordan Frasers har stÃ¥tt observerende pÃ¥ sidelinjen siden partnerskapet mellom de to partene ble inngÃ¥tt tidligere i sommer. Det kan virke som at Frasers har sett seg lei av at XXL vanner ut aksjene med stadig nye kriseemisjoner, og at man Þnsker Ã¥ rydde opp én gang for alle. Troa pÃ¥ at butikkjeden har livets rett â den har de i alle fall.
Tidligere direktÞr i Jernia, Espen Karlsen, blir ny daglig leder i den sirkulÊre bedriften Movement. Qliro har lansert en egen forbrukerapp i Norge, etter en vellykket lansering i Sverige. Og norske PetXL er kjÞpt opp av svenske Pet Paw Group â og fÞyer seg dermed inn i rekken av mange oppkjÞp pÃ¥ tvers av landegrensene i Norden som vi har sett gjennom Ã¥ret.
Postnord inviterte til julelunsj på Alna denne uka, hvor de blant annet kunne fortelle at Temu nå står for 15 prosent av all netthandel i Norge. Statistikken understreker hvor viktig det er at norske e-handlere tar grep for å ruste seg mot konkurranse fra utlandet, noe EU forsåvidt også Þnsker å hjelpe til med, ved å innfÞre egne skatter for å begrense Temus vekst i Europa.
God lesning!
Alt godt,
Linn Adine Andersen
SjefredaktÞr i Netthandel
Ukas mest leste nyheter: