ANNONSE

Bikker 6 millioner i kundeklubben – og rekordmange varehus: "Sterk balanse"

Göran Westerberg, adm. dir. i Rusta // Foto: Rusta
Rusta fortsetter å vokse.
Linn Adine Andersen

Lavpris er fremdeles en sikker vinner i Norden. Rusta rapporterer i dag sine finansielle resultater for deres andre kvartal i det brutte regnskapsåret 24/25.

I perioden august til oktober har selskapet kjempet mot negative valutaeffekter og økt omsetningen. Lønnsomheten er imidlertid noe ned mot fjoråret – men det preger ikke optimismen i denne kvartalsrapporten.

Rusta Q2 24/25 (23/24)

  • Nettoomsetning økte med 3,1 prosent til 2 723 MSEK (2 642)
  • Driftsresultatet (EBITA) synker til 135 MSEK (141)
  • Resultatet endte på 58 MSEK (69)

Ekskludert valutaeffekter øker imidlertid lønnsomheten, takket være styrket bruttomargin og redusert andel driftskostnader, forklarer selskapet.

Rusta fortsetter å vokse i andre kvartal med styrket bruttomargin. Tilstrømningen av nye varehus når et nytt rekordnivå, og vi har justert opp prognosen vår for fremtidige etableringer, kommenterer Rusta-sjefen Göran Westerberg.

Faktisk går det så bra med butikketableringen at Rusta oppjusterer prognosene sine for helåret 24/25. De vurderer nå at mellom 50 til 80 nye varehus skal på plass de neste årene, i stedet for tidligere kommuniserte 40 til 60.

Og de gode nyhetene fortsetter:

Den positive trenden med høy rekrutteringstakt til Rustas lojalitetsprogram Club Rusta fortsetter, og vi nådde 6 millioner medlemmer i løpet av kvartalet. Med en sterk balanse står Rusta godt posisjonert for en ny periode med høy vekst i takt med at konjunkturen styrker seg, sier Westerberg.

Del artikkel: