- Driftsinntektene ender på 21,9 milliarder kroner (22,2)
- Driftsresultatet øker til 251 millioner kroner (160)
Inntektene er altså ned 1,4 prosent mot samme periode forrige regnskapsår, mens driftsresultatet forbedres med hele 57 prosent.
Til tross for tøff konkurranse i markedet er konsernsjef i Elkjøp Nordic, Fredrik Tønnesen, sikker på at de vil fortsette å vokse lønnsomt.
Driftsresultatet går rett vei og vi tar markedsandeler. Samtidig tjener vi penger i en tid hvor mange konkurrenter går med tap. Dyktige rådgivere i butikk, kombinert med en av Nordens største og raskeste nettbutikker gir nå virkelig resultater. Vinnerkulturen vår er sterk og jeg er virkelig stolt av tilbakemeldingene kundene gir våre ansatte, sier Tønnesen, før han fortsetter:
Markedet er fortsatt tøft, men vi har fullt fokus på det vi kan gjøre noe med, og resultatene viser at vi lykkes over hele linja. Det gir oss en skikkelig motivasjon til videre innsats.
Black Friday gav omsetningsrekord
I 8 av de siste t10 månedene har elektronikkaktøren økt sine markedsandeler i Norge. I Norden skal Elkjøp Nordic ha økt sine markedsandeler med 1,6 prosent i regnskapsårets første seks måneder.
Dette skal være takket være stålkontroll på kostnadene i tillegg til at man har truffet med rett produkt og pris til en forbrukergruppe som har vært preget av inflasjon og høye rentenivåer.
Også i november, som faller inn under neste halve regnskapsår, skal salget ha gått som smurt.
Den viktige julehandelen starter tidligere enn før med Black Week. Dette har blitt en kampanje både vi og kundene venter på og planlegger for i spenning. Uten at vi kan gå i detalj har salget gått over all forventning, og vi satte omsetningsrekord med salg på over én milliard på selve Black Friday i år, sier Tønnesen.
1 av 3 varer selges på nett
Fremover tar dessuten Elkjøp Nordic sikte på kapre flere kunder fra sine konkurrenter. Nærmere bestemt gamerne.
De lanserer nemlig konseptet "Build" som tillater kunden å bygge sin egen gaming-PC. Etterspørselen skal ifølge konsernsjefen ha vært langt høyere enn forventet.
Nå blir vi utvilsomt best på gaming – på alle nivåer. Konkurranse er alltid gøy, og nå skal vi vinne de mest iherdige gamerne over til oss, sier Tønnesen.
Er kampen om gamingkundene en kamp med Komplett og Netonnet?
Vi er alltid på jakt etter nye muligheter, spesielt i områder hvor vi ser potensiale for økt vekst. Vi satser i dette segmentet fordi vi ser en enorm oppside, og det er ingen grunn til at vi ikke skal bli markedsleder innenfor komponenter og selvbygde PC’er i løpet av de neste par årene, svarer Elkjøp Nordics kommunikasjonssjef, Kristian Willanger.
Han forteller videre at salget i nettbutikken utgjør nærmere en tredjedel av konsernets omsetning per i dag, og at investeringene i en bedre rustet plattform skal ha lønt seg.
Netthandelen har hatt en svært god utvikling, og den står nå for omtrent 30 prosent av vår totale omsetning. Gjennom svært gode tilbakemeldinger ser vi at kundene virkelig setter pris på vår nye, raske nettside, sier Willanger.