ANNONSE

Giganttap for Alibaba: Kvitter seg med butikker og satser alt på netthandel

Forventer et tap på over én milliard dollar om kjøpet ferdigstilles.
Selger til milliardtap.
Linn Adine Andersen

Alibaba vil gjøre en tydeligere oppdeling av konsernet og fokusere mer på e-handel fremover. Og som et ledd i dette velger e-handelsgiganten nå å selge den kinesiske varehusvirksomheten Intime.

Det opplyser kjempen i en pressemelding, hvor det også fremgår at de vil tape stort på salget.

Alibaba Group Holding Limited kunngjør at selskapet sammen med en annen minoritetsaksjonær har inngått avtale om å selge 100 prosent av eierinteressene i Intime til et konsortium av kjøpere bestående av Youngor Group og medlemmer av Intimes ledelsesteam, skriver Alibaba Group.

Størst i Kina

Intime er en av de ledende varehuskjedene i Kina, og selges til en prislapp på rundt 1 milliard dollar. Det betyr at Alibaba, som kjøpte kjeden for drøyt 2,6 milliarder dollar i 2017, forventer et tap på godt over 1 milliard dollar.

Alibaba forventer å bokføre et tap på omtrent 9,3 milliarder RMB (1,3 milliarder US$) som følge av salget av Intime, skriver Alibaba.

At Alibaba selger virksomheten til tross for store tap kan tolkes som et tydelig tegn på at man kjenner konkurransen i det globale e-handelsmarkedet, og det er altså verdt mer å sylspisse netthandelsvirksomheten for å kunne fortsette kampen mot eksempelvis "nykommeren" Temu.

Gjennomføringen av Intime-salget er betinget av godkjenning av PRCs konkurransemyndigheter.

Del artikkel: