Dette er et egenutviklet system, designet av Lykos ansatte, for mer effektive beregninger og en mer robust prosess. Systemet kan håndtere større variasjoner i bestillinger og skape et jevnere flyt med redusert feilfrekvens. Systemet er optimalisert for å møte virksomhetens behov, og i årets mest intensive periode har det vist seg å overgå tidligere systemer i ytelse, skriver selskapet.
Selskapets administrerende direktør, Rickard Lyko, er naturligvis svært fornøyd med prestasjonen.
Det er gledelig at vi har kommet oss gjennom nåløyet, den tøffeste perioden kapasitetsmessig i vårt nåværende lager. Jeg er stolt over at vi siden 2020 har bygget opp kompetansen til både å drifte og vedlikeholde vårt automasjonsanlegg, samt utvikle og optimalisere systemet spesifikt for våre behov. Dette er en fantastisk prestasjon av våre medarbeidere, sier han.
Selv om alt har gått bra, planlegger selskapet allerede for neste år. Målet da er å kunne håndtere opptil 100 000 bestillinger per døgn, med en utvidet automasjonsløsning som er planlagt å være i full drift sommeren 2025.
Vi tror på fortsatt stor salgsvekst, og utvidelsen av vår automasjon er helt avgjørende for at vi skal kunne fortsette å vokse som selskap. Mye gjenstår før alt er på plass, men dette var en viktig milepæl for at vi til neste Black Week skal ha 150 prosent større leveringskapasitet, sier Rickard Lyko.
Peter Gunnarsson, CTO i Lyko, forklarer litt mer om hvordan GLAM fungerer:
En av de største utfordringene har vært å forsøke å effektivisere lagerets kapasitet, som i dag begrenses av hvor mange lagerbokser som fysisk kan håndteres på rullebaner og i lagersystemet. For å maksimere effekten har vi utviklet en avansert beregningsalgoritme som optimaliserer rekkefølgen for hvordan boksene leveres til ordreplukk. Dette skaper ikke bare en jevnere flyt, men reduserer også risikoen for flaskehalser og andre ineffektiviteter, forklarer han.
Det nye systemet skal gjøre det mulig å håndtere større ordrevolumer med redusert feilfrekvens.