Semrushs data avslører at ChatGPTs innflytelse på brukernes navigering på internett øker dramatisk. Mellom juli og november 2024 ble antallet unike domener som ChatGPT henviste trafikk til doblet. Interessant nok driver ChatGPT trafikk til et bredere utvalg av nettsteder enn tradisjonelle søkemotorer som Google og Bing, med en overrepresentasjon av mindre og nisjede domener.
Vi ser en tydelig trend der AI ikke bare forandrer hvordan vi søker, men også hvem som får synlighet, sier Jorge Castro.
Utdanningsnettsteder, tekniske dokumentasjonssider og forskningsinstitusjoner skal være blant de største vinnerne i denne nye trafikkstrømmen. Analysen viser også at ChatGPT genererer "ukjente søkeintensjoner" som ikke matcher tradisjonelle søkemønstre, noe som tyder på at brukere samhandler med AI på helt nye måter.
Små aktører og nisjede nettsteder kan nå konkurrere på en måte som tidligere var vanskelig med tradisjonell SEO. Det innebærer at strategien nå også må tilpasses AI-drevne søkemodeller, sier Jorge Castro.
Denne utviklingen kan innebære store endringer for digital markedsføring.
SEO handler ikke lenger bare om å havne på første side hos Google. Nå må vi tenke på hvordan vi kan få vår informasjon inkludert i AI-ens datakilder og hvordan vi kan bygge troverdighet i en AI-drevet søkeøkonomi.
Castro understreker viktigheten av å tilpasse seg denne nye virkeligheten:
Bedrifter må handle nå for ikke å bli liggende etter, sier han.
For e-forhandlere og digitale markedsførere innebærer dette samtidig en mulighet. AI-drevne søk kan føre til direkte produktanbefalinger til brukere, noe som gjør det viktigere enn noen gang å være med i relevante datasett for AI. Samtidig kan mindre aktører nå konkurrere mer effektivt mot store domener.
Dette er en gylden mulighet for e-forhandlere og markedsførere til å optimalisere sitt innhold for AI-drevne søk, sier Jorge Castro.