- Det beste med å drive nettbutikk i den størrelsesordenen vi gjør er at vi ikke er avhengig av et fysisk kontor, og at vi drifter virksomheten fra hvor som helst i verden. Det eneste vi trenger er WiFi, sier Alexander Forberg til eHandel.com.
Smartegadgets.no startet på en liten hybel med 1000 kroner i egenkapital.
I dag selger Alexander Forberg og Mats Kirkebirkeland alskens rariteter for 1, 2 millioner kroner.
Hvis veksten fortsetter i samme tempo ser de for seg en omsetningsdobling i 2017.
Man må også gå til innkjøp av et stort parti kaffe, for det blir mange sene kvelder
Kirkebirkeland bor i Oslo, Forberg i Bergen.
Kirkebirkeland er politiker og satser på Stortingsplass for Høyre i Oslo til neste år, mens Forberg avslutter en master i rettsvitenskap neste vår, og drømmer om å bli advokat.
Ved siden av dette driver de nettbutikken som så dagens lys på en syv kvadratmeter stor studenthybel på Lillehammer i 2013.
Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!
KRETI OG PLETI: Varespekteret spenner vidt.
Foto: Skjermdump
LES OGSÃ…: Mooseontheloose.no: Tegnet seg til nettbutikk i fransktimene
Knust mobil var startskuddet
Sent i 2013 knuste studenten Forberg mobiltelefonen sin. Som studenter flest hadde han ikke altfor mye å rutte med. Han bestemte seg for å kjøpe delene han trengte på nett og prøve å fikse telefonen selv.
- Det gikk bra, og jeg betalte bare en tredjedel av det jeg ville ha gjort om jeg ikke fikset den selv, forteller Forberg, som raskt skjønte at det kunne ligge butikk i dette.
Han tok en slump av studielånet og kjøpte inn 10 mobilskjermer, samtidig som han la ut en annonse på Finn.no hvor han tilbød seg å fikse andres telefoner.
- Det kom noen henvendelser, flere fra folk som ønsket å fikse telefonen sin selv, sier Forberg, som begynte å lage instruksjonsvideoer da han mente det  var altfor mange dårlige varianter som ikke viste godt nok hvordan man gjorde det.
Mål er viktig. Hvem hadde vunnet i fotball uten mål?
- Neste gang kjøpte jeg 20 skjermer. Deretter begynte jeg med deler til flere telefonmodeller. Imidlertid ville jeg ikke kun drive med salg av mobildeler, jeg ville ha muligheten til å selge hva som helst. Så jeg trengte noe som kunne fremstå som en «paraply» for en rekke produkter innenfor mange ulike kategorier.
Svaret ble Smartegadgets.no.
- Jeg kjøpte domenenavn, kontaktet en nettbutikkleverandør, og fant en del leverandører i Kina som hadde varer som både var morsomme og smarte. Pengene jeg hadde tjent på mobildelesalget forsvant i opprettelsen av dette, og nå var jeg virkelig avhengig av å selge det jeg hadde kjøpt inn, sier Forberg, som husker mange og lange, slitsomme stunder på hybelen i oppstartsfasen.
HER STARTET DET: På denne lille hybelen så Smartegadgets.no dagens lys. - I oppstartsfasen kan det være lurt å gå til innkjøp av et stort parti kaffe, for det blir mange sene kvelder, sier Forberg.
Foto: Privat
Treg start
Salget gikk tregt på nettsiden. Etter tre relativt magre måneder innså at han kanskje måtte legge inn årene. Men så, da det så som mørkest ut;
- Det begynte plutselig å tikke inn noen salg. Nettreisen hadde begynt, sier nettgründeren,
Etter som tiden gikk, og omsetningen økte, innså Forberg at behovet for mer struktur og profesjonalisering var på sin plass.
- Det ble da naturlig å høre med en barndomsvenn som allerede hadde erfaring med å drive aksjeselskap, og i tillegg hadde økonomiutdannelse.
Og inn kom Kirkebirkeland.
Har man tatt feil valg, ligger det lærdom i dette
- Nå drifter vi selskapet sammen over skype. Vi møtes fysisk innimellom for å holde strategiutviklingsmøter. Utfordringen med at vi begge har fulltidsengasjement på siden, har vi løst ved å outsource og automatisere store deler av driften, forteller Forberg.
- Hvorfor duppeditter?
- Smarte gadgets og morsomme ting går aldri av moten, og det lages nye produkter hele tiden. Jeg hadde på ingen måte hatt mulighet til å ta inn partier med TV-er eller spillkonsoller da dette er mye mer kapitalkrevende. Derfor begynte jeg med noe jeg kunne lykkes med. Likevel ville jeg forsikre meg om at jeg en dag kunne selge større ting, og det mener jeg selskapsnavnet er godt nok til å dekke en gang i fremtiden.
ÅRETS SALGSVINNER: Det globale Pokémon-hysteriet har hatt stor påvirkning for årets omsetningstall. Og det spiller ingen rolle om det er bamser som denne, eller bursdagstallerkner i papp. Alt selger like herlig.
LES OGSÅ: Holdapp.no: Vinoth (24) belønner studenter som holder seg unna mobilen
10-mannsjobb i starten
- Det er sikkert mange der ute som er enig med meg i at det er et sant slit å få stablet en bedrift på beina, sier Forberg.
- Det å starte for seg selv involverer at man må lære seg mange nye ting, på mange forskjellige områder. I starten er man som regel alene, så man må gjøre en 10-mannsjobb. For min del måtte jeg finne produkter, sette opp nettside, jeg måtte finne ut hvordan man markedsfører seg, inngå diverse avtaler om logistikk, betalingsløsninger, regnskap også videre. Dette kunne jeg lite om før jeg startet. Den viktigste delen er imidlertid at man må få samstemt de ulike delene av driften og få hjulene til å rulle og være tålmodig. Man må også gå til innkjøp av et stort parti kaffe, for det blir mange sene kvelder, forteller Forberg, som ramser opp ytterligere tre punkter som kan være gode å ha med på veien for ferske oppstartere.
- Stol på magefølelsen. Ikke la deg styre av andres kritikk. Ikke seg deg blind på egne vurderinger, men hør på hva andre sier som kan gå i din favør.
- Kom deg ut av komfortsonen. Det å komme seg ut av komfortsonen er en egenskap. Det må læres, på lik linje som man lærer å gå.
- Ikke bruk tid på perfeksjonering. Det blir aldri perfekt nok.
Ja eller nei til forretningsplan?
Hadde han startet business i dag er han bombesikker på at han ville ha en konkret og spesifisert forretningsplan liggende i bunn som et solid fundament.
- Når jeg startet hadde jeg ingen forretningsplan. Jeg tok ting som det kom. Det jeg fokuserte på var å selge. Ingenting annet. Selger man ikke, så dør bedriften. Når man starter opp for aller første gang vil man gå i mange feller, og det er disse man lærer av. Selv en god forretningsplan vil ikke snappe opp alle disse fellene, for man er ikke bevisst på at de eksisterer en gang, humrer han.
Oppsiden av en forretningsplan sammenlignes med fotball.
- Fordelen med en forretningsplan er at den gir deg rammer du må forholde deg til. Den kan sette opp et tidsskjema for hvor mye man skal ha gjort innen en viss tid, og den kan definere mål. Mål er viktig. Hvem hadde vunnet i fotball uten mål?
HANDELSBOD: I starten oppsøkte Smartegadgets folk der de var. I offentligheten. Her et bilde som viser en leid bodplass i Lillehammer sentrum, og Forbergs kamarat Fredrik Hagnes som var med på salgssiden i begynnelsen.
Foto: Privat
- Selg det du skal selge
Forberg tror mange nettbutikkplaner dør allerede på planleggingsstadiet.
- Bare det å lære seg hvordan man skal skrive en forretningsplan kan bli for energikrevende. Derfor anbefaler jeg å gå tilbake til denne «salgs-regelen»: Selg det du skal selge.
- Det spiller ingen rolle hvordan. Lei en bod i sentrum hvor du bor, gå på døren til folk, ring rundt i nabolaget, bruk Finn.no, lag en nettside, bruk forumer, lag en annonse i avisen. Alt som gir deg muligheten til å selge øker sjansen for å få solgt noe. Når du først har solgt noe får du motivasjon, og det å drive videre blir mye lettere.
Det eneste vi trenger er WiFi
Utfordringsmessig sliter han med det samme i dag som da han startet opp for tre år siden.
- Jeg må lære meg nye ting nesten hver dag. Det å få tid til dette, planlegge og gjennomføre det er det som er den store utfordringen. Det ligger også en stor utfordring i hvor mye tid man skal bruke på de ulike tingene man treffer på. Det å være selektiv er viktig. Man må ikke legge for mye følelser i om man har tatt riktig valg. Har man tatt feil valg, ligger det lærdom i dette, og man vil gjøre noe annet neste gang, sier Forberg avslutningsvis.
Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!