I forrige uke gikk Expert ut og meldte at innføringen av Vipps på nett har vært meget vellykket.
Atle Kirkeby, multikanalsdirektør i Expert, lover i en pressemelding at det nå skal enklere å handle for kunder som kontakter kundeservice.
- Kunder som ringer inn til oss har ofte behov for å gjennomføre et kjøp. Det kan enten være fordi de har glemt å bestille noe når de har kjøpt på nett, eller at de ønsker å gjennomføre et kjøp etter å ha snakket med våre kundeveiledere. Slik betalingsløsningene har vært har vi måtte henvise til nettbutikken eller tatt den lange jobben med å registrere kortinformasjon. Det har ikke vært en god løsning hverken for oss eller kundene.
Vipps kommer til å revolusjonere måten kjøp gjøres på via telefon. Det mener Thang Mahn Tran, utviklingssjef i Vipps.
- Når en kunde ringer inn har selger all informasjon som er nødvendig via telefonnummeret. Da er det bare for kundebehandler å trykke på en knapp slik at kunden kan godkjenne kjøpet på sin telefon. Det er enklere både for butikk og kunde, og det vil være sikrere fordi kunden kun trenger å oppgi telefonnummeret sitt.
Dermed kan kanskje telefonsalg og kundeserviceavdelingen i tiden fremover få se en positiv salgsutvikling.
- Utfordringen i dag er at det tar veldig lang tid å gjennomføre et kjøp med kort over telefon. I tillegg er sikkerheten ikke godt nok ivaretatt fordi man ikke skal gi fra seg kortinformasjonen. I sum gjør dette at kundeservice og telefonsalg har blitt nedprioritert av bedrifter som salgskanal.
Slik fungerer løsningen i praksis:
1. Når kjøpet er ferdig sender kundebehandler spørsmål om godkjennelse av kjøp
2. Kunde sveiper «godkjent»
3. Kjøpet er registret. All kortinformasjon og adresse er allerede lagret i Vipps