Stadig flere norske nettbutikker tilbyr Vipps som betalingsløsning.
Kid begynte å teste det ut i juli år, og senest i oktober entret elektronikk-gigantene Elkjøp og Expert nettbanen med DNB-løsningen.
Umiddelbar effekt
- Dette overgår forventningene våre, sier Petter N. Toldnæs, kommunikasjonsansvarlig i Stormberg, til Netthandel.no.
For halvannen uke siden innførte turtøybutikken, med base i Kristiansand, betalingsløsningen i sin nettbutikk.
Allerede nå ser de effekten.
- På enkelte dager har mer enn 20 prosent av gjennomførte transaksjoner skjedd via Vipps, sier Toldnæs.
Gjennomsnittet ligger på 10-12 prosent for selskapet som tilbyr denne betalingsløsningen på alle plattformer.
Ble fort populært
Også hos elektronikk-kjempen Expert, som innførte denne betalingsløsningen 7. oktober, meldes det om mange brukere av tjenesten.
Tallene som Kåre André Jevanord, digital salgs- og markedssjef hos Expert serverer, samsvarer relativt godt med tallene fra Stormberg.
- I gjennomsnitt har vi ligget på 18 prosent Vipps-betalinger etter knappe fire uker i bruk, sier Jevanord til Netthandel.no.
Rekordrask nettsukess hos Elkjøp
Jan Ivaar Semlitsch.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
- Vi har aldri sett maken til en så rask endring i forbruksmønstre, sier Jan Ivaar Semlitsch, administrerende direktør i Elkjøp Nordic, i en pressemelding.
Betalingsløsningen var på plass på Elkjop.no fredag 7. oktober, sammen med en forenklet og forbedret versjon av nettsidens kassefunksjon.
Det ga umiddelbare resultater.
- Våre kunder på nett tok virkelig i bruk Vipps fra sekund én, og vi kan faktisk ikke huske å ha sett raskere endring i forbruksmønstre hos oss noen gang tidligere. Samtidig er det jo lett å forstå hvorfor Vipps slår an. Man kommer seg gjennom handelen med betydelig færre klikk, og dermed får man jobben gjort langt raskere enn før, sier Semlitsch.
Nærmere 30 prosent av de som handler på nett hos Elkjøp betaler nå ved hjelp av Vipps, mens 40 prosent av de som handler elektrovarer via mobil gjør det samme.
Unge og eldre brukere i skjønn forening
- Vi ser at markedet er blitt modent for mobilbetaling, og vi er overrasket over mottagelsen den nye tjenesten fikk. Vi ser at mobilbetaling tar andeler både fra kort og PayPal, og det er slett ikke bare ungdom som benytter seg av tjenesten, sier Toldnæs.
Andelen som bruker Vipps som betalingsform er økende, og Stormberg opplever at dette er en betalingsform som nesten alle aldersgrupper tar i bruk.
Rune Garborg, som er ansvarlig for DNBs betalingsløsning, stemmer i.
- Målet har hele tiden vært å lage en løsning for nettbetaling som er like enkel som Vipps vennebetaling. De positive tilbakemeldingene fra brukerne, og det store antallet som allerede nå foretrekker å bruke Vipps i nettbutikken til Stormberg, tyder på at vi har lykkes. Vi føler oss trygge på at når du har prøvd å bruke Vipps til netthandel, så vil du aldri gå tilbake til den gamle måten med manuell utfylling av person- og kortinformasjon, sier Garborg i en kommentar.
(Fotomontasje: Stormberg)