Ifølge Virke ble det solgt byggvarer i Norge for 35,6 milliarder kroner i 2015.
I Handelsrapporten til Virke gjengis de viktigste aktørene i markedet, dog med et unntak. Det er svenske Byggmax som holder sine salgstall tett til brystet. Det er dog liten tvil om at de gjør det godt i Norge, og må ansees som en av de viktigste byggvarekjedene i Norge. Nettbutikker er også utelatt, uten at det antas å ha så mye å si i en bransje som i liten grad er digitalisert.
- Optimera (Optimera og Montér): 21,9 prosent markedsandel og en omsetning i 2015 på 7,8 milliarder kroner.
- Byggmakker Handel (Byggmakker, Stangeskovene mfl): 16,7 prosent markedsandel og en omsetning i 2015 på 5,9 milliarder kroner.
- Coop Norge (Extra Bygg, Byggmix og OBS Bygg): 13,8 prosent markedsandel og en omsetning i 2015 på 4,9 milliarder kroner.
- Løvenskiold Handel (Maxbo, Malia, Vakre Hjem mfl): 13,3 prosent markedsandel og en omsetning i 2015 på 4,8 milliarder kroner.
Andre store er Mestergruppen (10,8 prosent markedsandel) og Nordek (10,7 prosent). I tillegg har vi jo aktører som Carlsen Frizøe (4,3 prosent), Neumann Bygg (4,1 prosent), Gausdal Landhandleri (2,9 prosent) og Ski Bygg (1,6 prosent). I tillegg kommer altså Byggmax som er utelatt fra statistikken på grunn av manglende tall.
Når vi snakker om byggvarer, er det viktig å være klar over at noen aktører satser mest på bedriftsmarkedet, mens andre satser mest på forbrukermarkedet. Coop Handel med kjeder som OBS Bygg og Extra Bygg er nesten utelukkende på B2C-markedet, det samme er Byggmax-kjeden. Mens for eksempel Optimera-konsernet er sterkest på B2B gjennom sine kjeder Optimera og Montér.
Kilde: Dagens Næringsliv, E24 og Handelsrapporten til Virke. Artikkelen er sist oppdatert 29.desember 2016.
Â