Daglig leder i Gitarhuset.no, Alf Ørjan Flak, startet opp nettbutikken Gitarhuset.no sammen med Einar Øgrey Brandsdal i 2006. I 2013 gikk Flak solo.
I dag er Gitarhuset rundt 25 ansatte og har to fysiske butikker i Oslo-regionen, samt showroom i Kristiansand.
– På Gitarhuset.no fokuserer vi i hovedsak på salg av alt innen gitarutstyr. Målgruppa vi selger til er utrolig mangfoldig. Våre kunder er alt fra håpefulle 13-åringer til nyskilte 50 åringer som jobber i Nordsjøen, i tillegg til proffkunder. Det er også noe av det mest trivelige med jobben. Vi har en veldig artig kundegruppe å betjene, sier Alf Ørjan Flak.
Slår på stortromma på Alnabru
Store og forholdsvis dyre ting som instrumenter er kanskje ikke det enkleste å selge på nett. Mange ønsker å ta produktene i nærmere øyesyn før de bestemmer seg. Dette er en av grunnene til at Gitarhuset.no har etablert to fysiske butikker i tillegg til nettbutikken.
Gitarhuset har i dag to butikker i Oslo, samt showroom i Kristiansand.
Foto: Gitarhuset
Du finner en liten kompakt butikk midt i Oslo sentrum og en på Alnabru. Gitarhuset Megastore på Alnabru i Oslo er Norges største musikkforretning. En godtebutikk på 1100 kvadratmeter fylt til randen med utstyr for å lage alle slags lyder med.
– Vi har en del produkter som koster veldig mye penger, da er det ikke alltid like lett å trykke på kjøpknappen. Våre fysiske butikker gir en del kunder muligheten til å sjekke innom før de handler. I tillegg er jo netthandel slik at du får lov å returnere varer om du ikke er fornøyd. Begge deler gjør det enklere for våre kunder å handle gjennom Gitarhuset, forteller Flak.
Akkordlønn
Bedriften med om lag 15 ansatte har fire årsverk og en årlig omsetning på mellom 20-25 millioner på nettbutikken. Det aller viktigste er ifølge musikeren og netthandelgründer Flak å jobbe med ting du tror på og synes er interessant.
I Gitarhuset får de arbeide med kjøp og salg i en form som lar de ansatte være seg selv. Hvor musikkinteresserte ansatte ikke går på akkord med seg selv – men snarere jobber med å få kunder til å spille dem.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Til tross for at mange gjerne vil ta og føle pÃ¥ instrumentene før de handler, omsetter nettbutikken til Alf Ørjan Flak for 20-25 millioner kroner.Â
Foto: Gitarhuset
– Vi prøver å ikke være for seriøse, ha det litt gøy og gjøre ting som man synes er morsomt. Det er viktig å ha litt skylapper og ikke vært redd for gjøre sprø ting. Jeg tror vi har vært ganske utradisjonelle i vår tankegang og skilt oss ut. Dette tror jeg er en av grunnene til at vi har lykkes så godt som vi har gjort, sier han.
Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!
Musikkbransjens Komplett
Gitarhuset har allerede utvidet sitt repertoar fra å være amatørenes nettbutikk, til i dag å dekke hele spekteret fra proff til hobby. Det langsiktige målet er å gjøre seg stadig mer relevant og med tiden ha et mest mulig komplett tilbud for hele musikkbransjen.
– Vi kan lett tenke oss å bli musikkbransjens Komplett.no, sier Alf.
Utlendinger i utakt
Livet i musikknettbutikkbransjen er ikke alltid en solskinnsvise. Flak forteller at bransjen opplever en del vanskeligheter med utenlandske aktører som oppretter postboks i Norge, opererer fra utlandet og tar markedsandeler uten å møte samme leverandørkrav til utstilling, lagerhold eller norske lønninger som de norske aktørene. Dette synes han lyder temmelig umusikalsk.
– Det er lov på grunn av handelsavtalene vi har. Det er greit nok, men da må vilkårene være like for alle. Slik det er nå føler mange forhandlere seg urettferdig behandlet, sier han.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Gitarhuset Megastore på Alnabru i Oslo er med sine 1100 kvadratmeter Norges største musikkforretning.
Foto: Gitarhuset
Viktig med god feedback fra kundene
Flak har jobbet med musikk lenge. Før musikknettbutikk jobbet han i leverandørleddet med distribusjon av CDer, spill og film til butikkene. Han har med andre ord sett sin del av markedsforandringer og vet at det i konkurranseutsatte tider er viktig å ta vare på kundene sine. Heldigvis har Gitarhuset mange lojale kunder som gir mye god feedback – både av den ene og andre sorten. Han deler gjerne av sine erfaringer.
Har du noen tips til gründere eller andre som vil lykkes med egen bedrift?
– Jeg tror det er viktig dette med å være litt annerledes. Finn din greie og hold stilen tvers igjennom. Utover det, hold kostnader nede. Sats så mye som mulig på egne merkevarer og kortest vei fra fabrikk til forbruker. Forsøk i tillegg å ha kontroll på over eget IT-system og ikke kjøp programvare som andre enkelt kan få kloa i.
Har du også en spennende gründerhistorie? Tips oss om din nettbutikk!