Nettsalget av den nye modellen XC90 First Edition ble en stor suksess i Norge.
Torsdag denne uken lanseres en helt ny netthandelsportal, og starter med Volvo V40.
LES OGSÅ: Nå kan du bestille nye e-Golf på nettet
Norske Volvo-fantaster
I 2014 åpnet den svenske bilfabrikanten for salg av XC90 First Edition på nett.
Kun 1927 nummererte utgaver ble tilbudt globalt via nettsalg.
Hele 167 av bilene havnet her i landet, og gjorde Norge til det fjerde største markedet i verden målt i salg av denne modellen.
- Nå lanserer vi en ny netthandelsportal, i første omgang med Volvo V40 T2 og D2 i alle utstyrsversjoner. Her kan kunden bygge sin bil online helt etter eget ønske, og deretter lease den via Volvo-forhandleren som kunden selv velger. Kredittsjekk og innbetaling av depositum skjer enkelt og raskt mens kunden er i netthandelsportalen, sier prosjektleder Preben Wilhelmsen i Volvo Car Norway, i en pressemelding.
LES OGSÅ: Forhåndssolgt for over én milliard kroner - før bilene er kommet til Norge
På sikt er planen å utvide tilbudet på nettet til å gjelde hele modellspekteret.
Også Møllergruppen har forsøkt seg med å styre enkelte modeller mot nett.
Både Volkswagen, Skoda og Audi har vært mulig å bestille på nett, noe Netthandel.no tidligere har omtalt.
I førersetet
- Norge er det første landet i verden der vi lanserer en permanent netthandelsportal for bil, mye i lys av suksessen med XC90 First Edition her i landet. Både våre kunder og vi ligger langt fremme når det gjelder bruk av digitale løsninger i hverdagen – derfor gleder vi oss over å kunne tilby dette, sier Lars Haugen, direktør Forhandlerutvikling i Volvo Car Norway.
I 2015 ble det registrert 9 978 nye biler fra Volvo i Norge, noe som utgjør en markedsandel på 6,6 prosent.
Det triller nå mer enn 200 000 eksemplarer av noe av det svenskeste som finnes rundt på norske veier.
(Foto: Volvo Car Norway AS)