KomplettFritid.no ble etablert av det ærverdige Bodø-selskapet Joh. Løvold AS i 2008.
Løvold, som har hovedkontor på Falcodden i Nord-Norges nest største by, har vært virksom innen butikksegmentet i snart 80 år.
For åtte år siden begynte tanken om flere bein å stå på å gjøre seg gjeldende, og et naturlig steg videre var å tenke digitalt og utvide med en nettbutikk.
- Utgangspunktet for netthandel var vår eksisterende lokale butikk i Bodø, Løvold Bodø AS, som i 2009 byttet navn til KomplettFritid AS. Vi hadde derfor et godt utgangspunkt med gode leverandører, varelager og ikke minst stor faglig kunnskap blant våre ansatte. Det vi visste fint lite om var netthandel, noe som vi etter hvert lærte oss, sier Chris Løvold, daglig leder av nettbutikken, til eHandel.com.
KomplettFritid.no har funnet sin nisje innen alt av utstyr som kan relateres til tur, fritid, jakt og friluftsliv. Per i dag tilbyr de rundt 20 000 lagerførte varer fra 170 kjente merkevarer.
Andre store aktører på dette feltet er norske Fjellsport.no og svenske Outnorth.se.
LES OGSÅ: Flagger ut for å fortsette veksten
https://www.instagram.com/p/BCvhbfuzAyp/?taken-by=komplettfritid
Slo seg ned hos «söta bror»
Men etter noen år på nettmarkedet vokste de seg ut av lokalene de disponerte i Bodø. Og tanken om en mer moderne og rasjonell måte å drive på, og gjerne med muligheten til en smak av det svenske markedet og det å være innenfor EU, gjorde at valget for et nytt lager falt på Östersund, den svenske byen som aldri blir tildelt Vinter-OL - uansett hvor mange ganger de søker.
- Vi trengte å effektivisere logistikken i form av at rasjonelt lager. I tillegg ønsket vi oss inn i det svenske markedet - og ikke minst inn i EU, forteller Løvold.
Gode konsepter vil overleve, og ikke minst skape avkastning på sikt
KomplettFritid har fortsatt kontor og lager i Bodø for den norske delen, mens de i Sverieg har et kontor i Arjeplog - samt hovedlageret sitt sentralt plassert i Sverige.
Og butikken går riktig så bra.
LES OGSÅ: Cakeiteasy.no: Du ønsker en kake - Marius skaffer en som kan bake
Omsatte for 62 millioner kroner
I fjor omsatte KomplettFritid AS, som består av cirka 10 ansatte pluss ekstrahjelper, for 37 millioner kroner. I år regner de med å nå 40 millioner kroner.
KomplettFritid Sweden AB, med sine fire ansatte, omsatte i fjor for 25 millioner kroner.
- Målet i år er 30 millioner kroner, sier Løvold.
Det vi visste fint lite om var netthandel, noe som vi etter hvert lærte oss
- Hvordan er det å drive nettbutikk i Norge, eller i deres tilfelle, også EU og Sverige?
- Fordelen med netthandel er tilgjengelighet og et stort nedslagsfelt. Utfordringen er stor konkurranse da det ikke eksisterer by- eller landegrenser. Nordmenn og svensker er en kjøpesterk målgruppe, og sport og fritid har vokst på nett de siste årene. Og det er bra, sier nettbutikksjefen.
LES OGSÃ…: Skittfiske.no: Anders sikret fiskelykken hjemme i kjelleren hos mor
En nettbutikk stenger aldri
Nettbutikker. Et hav av utfordringer. En butikk som aldri stenger. Markedsstrategier. Annonsering. Sosiale medier. SEO, ROI og i det hele tatt hvordan treffe kundene. Hva er egentlig greia med å starte nettbutikk?
- Hva er det beste med å drive nettbutikk, Løvold?
- Det er at butikken er åpen døgnet rundt. Når fysiske butikker stenger dørene er det mye trafikk på nett. Ikke bare fordi de fysiske butikkene har stengt, men fordi at man da ofte har tid til å shoppe, sier Løvold.
- Og med noen år på baken i nettsammenheng. Hva er ditt beste råd til de som nettopp har startet egen business?
- Gjør en markedsanalyse for å danne deg et bilde om hvorvidt konseptet ditt har livets rett eller ei. Videre må man finne sin plass i et gitt marked, og til enhver tid streve etter å bli bedre. Ting tar tid, og det handler om å ikke gi opp. Gode konsepter vil overleve, og ikke minst skape avkastning på sikt.
LES OGSÃ…: Extraoptical.no: Brillefin business
Det evige jaget om topplinje-vekst
- Utfordringer har du garantert hatt mange av. Hva har vært - og er - dine største utfordringer?
- Den største utfordringen er priskrigen på nett. Det evige jaget om topplinje-vekst. Å vokse koster penger, er tre momenter han kjapt ramser opp før han peiser på videre:
- Man er avhengig av et visst volum for å kunne konkurrere på pris og samtidig sitte igjen med fortjeneste når året gjøres opp. Vårt strategiske valg om å spesialisere oss innenfor tur, fritid, jakt og friluftsliv har vært viktig. Vi jakter blant annet etter internasjonale - også nasjonale og lokale merker - som ikke er eksponert i etablerte sportskjeder. Ofte vil ikke disse merkene inn i kjeder for å bli rasert prismessig, sier Løvold.
STOPP FOR SPORT: - Vi har eksempelvis sko i form av fritidssko, tursko, fjellsko og skisko, men vi har ikke fotballsko, sier Chris Løvold.
- Vi selger ikke fotballsko
- Det er hard konkurranse i segmentet dere opererer i. Gjør dere noe spesielt for å skille dere litt ut fra konkurrentene?
Utfordringen er stor konkurranse da det ikke eksisterer by- eller landegrenser
- Helt siden oppstarten har vi vært veldig bevisst på hvem vi er - og hvor vi skal. Vi har bevisst valgt å ikke være inne på sport. Vi har eksempelvis sko i form av fritidssko, tursko, fjellsko og skisko, men vi har ikke fotballsko. Tur, fritid, jakt og friluftsliv er nisjen vi til enhver tid streber etter å bli bedre i, sier Løvold på tampen av intervjuet.
(Foto: KomplettFritid.no)