I juni i år lanserte den svenske fotballguden Zlatan Ibrahimović og norske Varner-Gruppen nettbutikken A-Z i 11 europeiske land.
Sendingen, der selveste Zlatan presenterte konseptet, ble ifølge Varner sett av fire millioner mennesker live. Totalt er denne filmsnutten sett av 16 millioner menensker.
Åpningssekvensen hadde en total rekekvidde på smått svimlende 350 millioner mennesker.
Flere baller i luften
Nå er det klart for en massiv ekspansjon, melder Ehandel.se.
Nettbutikk i 11 land, tilgjengelig på fire språk og betalingsmuligheter i flere forskjellige valutaer, er tydeligvis ikke nok for det nordiske samarbeidsprosjektet.
Allerede på konferansen Kunden 2016 i Oslo tidligere denne måneden sa Jens Bonesmo fra Varner at de innen kort tid kommer til å lansere i 10 nye land, uten å ville røpe tidspunkt. Nå er altså tiden inne.
28. september tar A-Z fart og skyter sporstsklær-ballen inn i Polen, Belgia, Hellas, Romania, Ungarn, Tsjekkia, Irland, Kroatia, Portugal og Bulgaria.
På den samme konferansen fortalte Bonesmo at mer enn 75 prosent av trafikken kommer fra mobil, og at 60 prosent av salget skjer via mobil.
Utover det ville Bonesmo ikke si så mye om utvikling for det som må antas å være en av Nordens største nysatsinger på nett noensinne.
Kort tid fra odé til lansering
Ideen til konseptet kom for dagen da Zlatan og Petter Varner kom i snakk for et drøyt år siden.
Etterhvert skjønte de begge at de likte ideen og verdiene knyttet til konseptet A-Z, og ballen begynte å rulle.
Mens Zlatan kan trening, kan Varner-Gruppen mote og retail.
En slik kombinasjon kan vise seg spennende suksessfull.
(Foto: A-Z.com)