- Dette er veldig gøy, sier Blivakker- og Cocopanda-sjefen Einar Øgrey Brandsdal muntert på telefon fra Brandsdal Groups hovedkvarter i Kristiansand.
Og det har han all grunn til. For det er ikke hverdagskost at en norsk aktør kaster seg inn på det tyske markedet.
LES OGSÅ: Reisegleden er stor på nett i Norge
Mer sminke - færre auksjoner
I mai i år skrev Netthandel.no at det ville bli færre auksjoner på Brandsdal. I denne saken kom det frem at Blivakker var et viktig satsningsområde.
Vi skrev da at Brandsdal satser friskt på Blivakker.no – som i de andre nordiske landene, unntatt Island, går under navnet Cocopanda.
I fjor omsatte nettsiden sminke, shampoer og skjønnhetsprodukter for 262 millioner kroner.
Målet i år er ganske hårete – med nesten en dobling av fjorårsresultatet.
GÃ¥r for 500 millioner
500 millioner i omsetning har 40-Ã¥ringen i sikte.
– Da vi startet Blivakker.no tok det to år tror jeg før vi fikk vår første norske konkurrent, Blush.no, sa han for noen måneder siden.
– Men hvordan få fotfeste i for eksempel Danmark hvor det allerede er mange aktører på banen?
– Vi var en underdog når vi kom inn. Og vi tapte en del. Men ved siste korsvei gikk vi 2,5 millioner i pluss. Så vi er på vei. Noe av grunnen til at vi kommer seilende nå er at vi har holdt på siden 1999, og har en bra ballast bestående av erfaring og kompetanse, sier Brandsdal.
LES OGSÅ: Knut selger og produserer eksklusive modelltog til hele verden fra Ensjø i Oslo
Holder igjen litt i starten
Og nå kjører han på videre inn i Europas største marked; Tyskland.
- 81 millioner mennesker er jo et stort marked med et enormt potensial, sier han til Netthandel.no, og legger til at de ikke er helt ukjent med det tyske markedet.
- Vi har allerede et velfungerende lager i Tyskland som tar seg av markedene i Sverige, Danmark og Finland.
Han sier at de venter litt før de skrur bryteren på for fullt i Tyskland.
For de ønsker ikke at et eventuelt bestillingsrush i Tyskland skal gå utover leveransene til de eksisterende kundene i Sverige, Danmark og Finland.
- Vi kjører en litt rolig lansering. Når vi er trygge på oss selv og at alt går på skinner, da skalerer vi opp og kjører på, sier Brandsdal.
Nytt lager og kontorer i Kristiansand
Og i tillegg til at de nå forsøker seg på et nytt marked, gjøres det også klart for et nytt lager og nye kontorer i Sørlandshovedstaden.
De nåværende lokalene i Kristiansand er på 5000 kvadratmeter.
Sommeren 2017 blir dette utvidet med en lagerkapasitet på 10 000 kvadratmeter, samt nye kontorlokaler på 2400 kvadratmeter.
- Vegger og tak skal være på plass før vinteren. Sommeren 2017 skal alt være klart til bruk, sier hus- og nettbyggeren avslutningsvis.
Slik ser det nye hovedkvarteret til Brandsdal Group ut på arkitekttegningene. Nybygget skal stå klart neste sommer.
(Foto: Joachim Løschbrandt/Netthandelen.no)