I midten av juli kunne Netthandel.no fortelle at Nordens ledende elektrokjede inviterer eksterne aktører til å selge egne produkter på Elkjop.no.
Med dette utfordret de Komplett Group som lenge har arbeidet med å få en markedsplass på beina.
- Målet vårt er at man skal kunne handle hva som helst via våre nettsider, sa konsernsjef i Elkjøp Nordic, Jaan Ivar Semlitsch, om de høyst levende planene om etableringen av en markedsplass.
LES OGSÅ: Elkjøp vil bli Nordens svar på Amazon
Et nødvedig steg
Tirsdag denne uken under DNB Retail and Consumer Conference 2016 i Oslo uttalte Semlitsch at de lanserer markedsplassen i januar, at de har 10-20 samarbeidspartnere på plass og at de sikter seg inn på 1,6 milliarder omsetningkroner i 2017.
Jaan Ivar Semlitsch.
Foto: Bjørn Skomakerstuen
- På sikt ser vi for oss at man skal kunne handle hva som helst via våre nettsider, mens vi nå i starten vil se til sektorer som grenser til vår egen. Det er utallige produkter og varer som i dag har elektronikk i seg, men som enn så lenge ikke blitt regnet som elektronikk direkte. Det er utvalget innen varer som dette vi ønsker at de 200 millioner besøkende vi årlig har innom på nett skal kunne finne mer av, uttalte Semlitsch tidligere i sommer.
Elkjøp har per i dag tre ganger mer besøkende på nett enn de har i sine tradisjonelle varehus, og er med det en av Norges desidert mest populære nettbutikker.
- Stor interesse for vår plattform
Den i Elkjøp som trolig vet mest, og som jobber tett på markedsplass-planene om dagen, er digitalsjef Filip Elverhøy.
- Hvem er samarbeidspartnerne som nå skal selge varer og tjenester hos dere?
- Det har vi valgt å holde for oss selv, sier Elverhøy til Netthandel.no. Men han kan likevel røpe at det er snakk om både norske, nordiske og europeiske aktører.
Han sier at det de har søkt etter er selskaper med nærliggende produkter som skal skape ytterligere bredde i varesortimentet, og som samtidig oppfyller Elkjøps krav om kvalitet og kundeleveranser.
- Det har vært en åpen prosess rundt hvem vi ønsker å ta inn. Interessen for vår plattform har vært stor, sier Elverhøy, som etter to års fartstid som digitalsjef i Elkjøp nå ser konturene av noe nytt og håndfast som skal være med på å sikre - og muligens øke - den markedsledende posisjonen de innehar i det nordiske elektronikkmarkedet.
- Vi har valgt å ikke ta ombord alle typer produkter. Det er flere selskaper som er satt i kø. Vi er i første omgang mest opptatt av god kvalitet enn flest mulig produkter tidligst mulig ut, sier Elverhøy, som legger til at det er veldig viktig og inspirerende det som skjer nå i Elkjøp-sammenheng.
- Vi ser at dette er en del av fremtidsbildet vårt, og det viser at vi har evnen til å fornye oss.
- 1,6 milliarder kroner i omsetning på markedsplassen i 2017. Et ganske hårete mål. Hvordan skal dere greie det?
- Vi har de siste årene opparbeidet oss en solid digital kompetanse, en investering vi begynner å høste fruktene av. Og toppledelsen har flagget at det skal investeres rundt 100 millioner kroner i digitale kanaler de neste 3-5 årene. Så vi er godt rustet, sier Elverhøy.
Han sier at de fysiske butikkene er en av selskapets store styrker, og at det på sikt vil bli gjort grep for å finne plass til dem i den nye verdikjeden som snart er på vei ned i startblokkene.
- For oss er kvalitet til kundene ekstremt viktig. Så vi starter digitalt, og innlemmer butikkene i totalen når tiden er moden for det.
Jaan Ivar Semlitsch (t.v.) og Filip Elverhøy er klare for å skrive et nytt Elkjøp-kapittel når de lanserer markedsplassen i januar neste år.
Lanseres etter julerushet
Da Semlitsch og Elkjøp gikk ut med markedsplanene i sommer, satset de på å være operative i forkant av julerushet. Den tanken er nå skrinlagt til fordel for januar.
- Vi kunne kjørt på i desember, men vi velger å vente til etter julehandelen, sa Semlitsch under DNB-konferansen i Oslo denne uken.
- Og hva tenker du om lansering på nyåret, Elverhøy?
- En klok avgjørelse av konsernledelsen, sier han muntert, og minner om at det viktgste er ikke nødvendigvis når markedsplassen lanseres, men at den lanseres på et tidspunkt hvor alt er klart og maskineriet fungerer.
- Men selvsagt ønsker vi å være først og tidligst mulig ute.
Elkjøp Nordic omsatte i fjor varer til en verdi av 33 milliarder kroner via nettbutikken og sine 385 varehus.
(Foto: Elkjøp)