ANNONSE

Butikk-blogging tok av - endte opp med nettbutikk for å lette på trykket

Butikk-blogging tok av - endte opp med nettbutikk for å lette på trykket
SYNLIG I FLERE KANALER: Kombinasjonen butikk, blogg og nettbutikk har vært gull for Hilde Wedø. I fjor omsatte hun og Carma-konseptet for 24,9 millioner kroner.
Netthandel

- Tilgjengelighet ble viktig for oss. Og den enkleste måten å være tilgjengelig på var å starte nettbutikk, sier Carma-gründer Hilde Wedø til eHandel.com.

ANNONSE

I 2003 åpnet en moteinteressert ung, trønder egen butikk i Trondheim.

Seks år senere begynte hun å blogge med utgangspunkt i sin egen bedrift, og lot offentligheten få et innblikk i butikkens liv og virke.

Vareutvalg, messer, ansatte.

Alt ble det plass til i bloggen.

Blogg skapte besøks-boom

- Responsen ble så stor at vi nesten ikke klarte å håndtere det. Folk fra hele landet ringte og e-postet oss i håp om å sikre seg et produkt de hadde sett omtalt på bloggen min. Vi hadde faktisk kunder som reiste ens ærend til Trondheim for å handle hos oss og møte de ansatte, forteller Wedø til eHandel.com.

Da skjønte hun for alvor hvilket ubrukt potensial hun hadde tilgjengelig for sine føtter.

Dette førte til opprettelsen av nettbutikken Carma.no i 2013.

Alle annonser som var ute før sosiale medier dukket opp var av meg selv

- Tilgjengelighet ble viktig for oss. Og den enkleste måte å være tilgjengelig på var å starte nettbutikk, sier Wedø, som bruker seg selv og sitt ansikt aktivt i alle kanaler - enten det er i sosiale medier, egen blogg eller butikkens nettside.

Wedø har siden dag én vært tro mot mote som konsept. Enten det har vært snakk om fysisk butikk eller nettbutikk.

- Det er viktig å holde seg til et konsept slik at det er enkelt for kunden å forstå hva man har å tilby. I vårt tilfelle har dette alltid vært klær og mote, sier Wedø som i fjor omsatte klær, sko og motetilbehør for 24,9 millioner kroner.

- I år er målet 30 millioner kroner i omsetning.

- Gøy, gøy, gøy!

- Det å drive nettbutikk i Norge er gøy! sier Wedø, som stadig lar seg imponere over hvor mange damer som netthandler.

- Mange handler for opplevelsen - andre for å sikre seg ting som fort blir utsolgt. Og vi merker at mange kjøper antrekk vi legger ut på sosiale media.

Vi hadde faktisk kunder som reiste ens ærend til Trondheim for å handle hos oss og møte de ansatte

Hun trekker frem skaperglede som et noe av det beste med å drive nettbutikk.

- Den gleden er enorm, sier hun ubeskjedent, før hun fortsetter:

- Det beste med nettbutikk er at det skjer noe hele tiden. Det er utfordrende og ikke en dag på jobb fremstår som kjedelig. Man får lov å være kreativ og utfordre seg selv.

En annen ting hun setter pris på i dette yrket er å umiddelbart se hvordan kundene responderer når de tester ut nye ting og konsepter.

- Det er like nervepirrende hver eneste gang.

ARTIG PÅ JOBB: - Det å drive nettbutikk i Norge er gøy, sier Wedø, som har 30 millioner kroner som omsetningsmål i år.
ARTIG PÅ JOBB: - Det å drive nettbutikk i Norge er gøy, sier Wedø, som har 30 millioner kroner som omsetningsmål i år.

- Man må tørre å ta noen sjanser

Uansett hva man driver med her i verden så møtes man konstant av større og mindre utfordringer.

Wedø mener at det å vokse som bedrift kan sette mange grå hår i hodet på en.

- Plutselig trenger man flere ansatte og pakkedisker. Og behovet for større og bedre egnede lokaler melder seg før man aner det, svarer Wedø når hun blir spurt om hva hun anser som den aller største utfordringen for henne personlig.

- Og på nett går alt så fort. Henger man ikke med i svingene blir man fort akterutseilt. Og det er tøft å ta igjen det tapte, sier Wedø om et marked i konstant forandring - som krever sin kvinne.

Hun begynner brått å snakke om innkjøpsrutiner og om det å faktisk tørre å ta en sjanse i ny og ne.

- Innkjøpsrutinene har blitt veldig annerledes siden jeg startet. Man må tenke volum. Dette kan til tider være vanskelig når man jobber i en bransje hvor man kjøper inn klær et halvt år i forveien. Hva vil slå an? Hva vil kundene ha? Den største faren er at man ikke tørr. Da vil man alltid være utolgt. Det igjen vil gjøre at man taper mye penger.

Ufarliggjør det eksklusive med en personlig tvist

- Det er hard konkurranse i motesegmentet. Gjør dere noe spesielt for å skille dere litt ut fra konkurrentene?

- Vi skiller oss ut ved å være personlige, sier Wedø, som poengterer at de var blant de første i Norge som hadde en personlig markedsstrategi.

- Dette konseptet har vi hatt fra dag én - altså siden 2003. Alle annonser som var ute før sosiale medier dukket opp var av meg selv. Slik kan kundene relatere seg til den som driver butikken, noe jeg tror er ekstremt viktig. I min bransje, hvor jeg selger eksklusive merker, er det viktig å ufarliggjøre det eksklusive på en mer folkelig måte. Vi som jobber på Carma er joviale, vanlige jenter. Hos oss er alle velkomne, sier Wedø, som mener at det som leder hviler et ansvar på henne om å la de andre ansatte få slippe til og bli hørt.

Hun er heller ikke redd for å gi både ros og ris til sine ansatte på veien mot noe større og enda bedre.

- Vær rettferdig og gi konstruktiv ris og ros. Uten dyktige lagspillere ville jeg aldri ha vært der jeg er i dag, sier Wedø før hun avslutter med et sitat på nynorsk.

- Teamwork is the best power.

PERSONLIG: Hilde Wedø byr på seg selv overfor kundene. - Alle annonser som var ute før sosiale medier dukket opp var av meg selv. Slik kan kundene relatere seg til den som driver butikken, noe jeg tror er ekstremt viktig.
PERSONLIG: Hilde Wedø byr på seg selv overfor kundene. - Alle annonser som var ute før sosiale medier dukket opp var av meg selv. Slik kan kundene relatere seg til den som driver butikken, noe jeg tror er ekstremt viktig.

(Foto: Carma.no)

Del artikkel: