Det er utfordrende tider i norsk handel, der forbrukerne stiller stadig tøffere krav til kundeopplevelsen, samtidig som konkurransen fra internasjonale aktører er økende.
- Det er derfor gledelig at vi finner så mange gode suksesshistorier innen norsk handel, sier administrerende direktør i Virke, Vibeke Hammer Madsen, i en pressemelding.
Hun er stolt av topp 10-listen, som juryen bak Handelsprisen i år har nominert.
Her er de 10 nominerte kandidatene i tilfeldig rekkefølge:
- Slettvoll
- Elkjøp
- Kitch´n
- Komplett,no
- Megaflis
- Kiwi
- Volt
- Byggmax
- Follestad
- Kid
Handelsprisen skal synliggjøre suksesshistoriene innen norsk handel. Alle de nominerte selskapene representerer vekst- og lønnsomhetsvinnere innen sine bransjer, fremkommer det fra Virke.
Mange ting som spiller inn
Nominasjonen bygger på en totalvurdering av aktuelle selskaper, basert på krav til vekst i omsetningen i kombinasjon med lønnsomhet over tid.
I tillegg er det lagt vekt på virksomhetens omdømme og dens evne til å være en ledestjerne for andre handelsselskaper.
Handelskonsepter med en omsetning under 50 millioner kroner, eller mindre enn tre års drift, er ikke med i vurderingen.
Varierte kandidater
- Alle de nominerte selskapene representerer gode vinnerkandidater til Handelsprisen. Flere av selskapene har vært dyktige til å utvikle nye konsepter og velge innovative strategier i møte med de senere års utvikling innen handelsnæringen, sier Madsen.
I 2015 var det Norrøna som gikk av med seieren, en aktør som har lykkes svært godt i en bransje utfordret av store kjeder, så vel som netthandel.
LES OGSÅ: Norsk turtøyprodusent har bitt seg fast i fjellsiden i Chamonix
- Gjennom å bygge opp en kjede av egne butikker, har Norrøna vist at det er mulig å drive god butikk, med et spisset og tydelig nisjekonsept, sier Madsen.
Og hun er like spent på hvem som går av med seieren i år.
- Alle de nominerte har på sin måte utviklet sine konsepter i takt med forbrukernes nye kjøpsreise, og har helt nye måter å møte kunden på - både digitalt og fysisk. Nå følger en spennende prosess der juryen skal finne den beste av de beste, avslutter hun.
På konferansen skal også årets retail-leder kåres.
- Godt lederskap er en forutsetning for utvikling og suksess, nå som næringen står overfor en stor omstilling. Handelskonferansen er en arena hvor vi hedrer godt retail-lederskap og trekker frem handelens fremste forbilder med evne til å lede andre mennesker, sier Madsen.
Dette er juryen som har i oppgave å finne frem til årets vinner:
- Frode Finsrud, Daglig leder i Cappa
- Sverre Flåskjer, Managing Partner i Herkules Capital
- Grete Lekven, Leder for Handel, Storkunder og Internasjonal i DNB
- Reidar Mueller, Partner i Varde Hartmark Consulting
- Ole Martin Evensmo, Redaktør i Netthandel.no
- Anders Askevold, Leder i GS1 Smart Center/seniorrådgiver GS1 Norway
- Gisle Sveva, Managing Director i Visma Retail AS
- Erik Fagerlid, tidl. Partner I PA Consulting Group, nå selvstendig konsulent
(Foto: Virke)