Det kom frem da Posten Norge fredag morgen denne uken gjorde opp status for årets første seks måneder.
Stadig færre brev - stadig økning digitalt
De klassiske brevforsendelsene sank med 10, 6 prosent fra januar til og med juni i år. Den digitale fremrykningen har selvsagt mye av skylden for dette.
Der Posten merker en nedgang i antall brev, merker de også økningen i antall pakker som en konsekvens av den stadig økende interessen for netthandel.
I løpet av årets seks første måneder økte det samlede netthandelsvolumet med 11 prosent.
Sterkest vekst var det i netthandelen fra utlandet.
- En vekst på 11 prosent kommer som en konsekvens av at flere og flere handler på nett, samt at stadig flere bransjer og bedrifter kommer seg på nett, sier Gunnar Henriksen, konserndirektør divisjon e-handel i Posten Norge, til Netthandel.no.
- Det er ingen grunn til at denne veksten ikke skal fortsette, sier han.
Sverige er et populært marked
Henriksen trekker frem Sverige som en av vinnerne blant norske netthandelskunder.
- USA og Storbritannia står også høyt i kurs blant nordmenn. Kina har kommet betydelig etter de siste årene, sier netthandelssjefen i Posten Norge.
Mens det i all hovedsak er tekstiler og sko som er de meste ettertraktede varene fra de tre førstnevnte nasjonene, er det et langt større innslag av lavverdi-varer - type dingser og duppeditter - som ankommer Norge pakkeveien fra Kina.
Nedgang første halvår - fremgang andre kvartal
Driftsinntektene i Posten Norge første halvår i år var på 12 406 millioner kroner. Justert resultat (EBITE) var 221 millioner kroner, som er en nedgang på 93 millioner kroner sammenlignet med første halvår i fjor.
EBITE for andre kvartal ble 203 millioner kroner, som er en økning på 121 millioner kroner fra andre kvartal i fjor.
- Fremgangen i andre kvartal skyldes at påsken i år falt i første kvartal. Konsernet har gjennomført en rekke kostnadsbesparende tiltak. Disse har gitt effekter fra andre kvartal, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge i en pressemelding.
(Foto: Posten Norge)