Salg av skjønnhet og velvære i 220 fysiske butikker, og en omsetningsdobling på netthandelsfronten i 2015, gjorde at omsetningen til Vita passerte milliarden på topplinjen i fjor.
To av flere nøkkelfaktorer til suksessen skyldes økt satsing på digital tilstedeværelse, samt opprettelsen av kundeklubben Club Vita.
Suksess med Club Vita
- Kundeklubben er en ubetinget suksess, sier Torkel Johannessen, Vitas e-commerce- og omnikanalsjef til Netthandel.no.
Per i dag teller kundeklubben mer enn 762 000 medlemmer, noe som tilsvarer 4 av 10 norske kvinner mellom 14-40 år.
Han forteller videre at klubbmedlemmene nås i mange kanaler, og at det som sendes ut til hver enkelt er så personlig som mulig.
- Nyhetsbrevene våre er dypt segmenterte. Vi sender ut mer enn 300 forskjellige varianter, sier han da Netthandel.no treffer ham på Oslo City, hvor to av kjedens butikker befinner seg.
Nye nettbutikker og en app på vei
I løpet av de siste to ukene har Vita med Johannessen bak rattet åpnet to nye nettbutikker; Sunt.no og Grandparfym.fi.
I fjor kjøpte Vita opp Grand Parfymeri i Sverige, som består av tre store destinasjonsbutikker i Göteborg og Kungsbacka, samt nettbutikk og lager.
Grand Parfymeri var Sveriges største privateide parfymerikjede.
- Og i oktober kommer vi med vår egen app, som forhåpentligvis skal gjøre oss enda bedre rustet for fremtiden, sier Johannessen.
Fakta om Vita
- Eies av Cosmetic Group
- Cosmetic Group eies av NorgesGruppen (40 prosent) og det nordiske private equity-fondet FSN Capital (60 prosent).
- Består av 220 butikker og flere nettbutikker
- Gjort stor suksess med kundeklubben Club Vita.
- Fire av 10 norske kvinner i alderen 14-40 år er medlemmer i Club Vita
- Drøyt 760 000 norske kvinner er medlem i Club Vita
- Driftsinntekter 2015: 1,144,1 milliarder kroner
- Driftsresultat 2015: 90 millioner kroner
- Resultat før skatt: 86,2 millioner kroner
- Ã…rsresultat: 62,5 millioner kroner
- Vita er størst i komsetikkbransjen i Norge med en markedsandel på 28 prosent
- Kosmetikkbransjen omsatte for 10,7 milliarder kroner i fjor ifølge Kosmetikkleverandørenes landsforening (KLF).