ANNONSE

Rema 1000 kjøper seg inn i Kolonial.no

Rema 1000 kjøper seg inn i Kolonial.no
Netthandel

Rema 1000 kjøper 10 prosent av Kolonial.no. Samtidig er en ny innkjøpsavtale på plass. Nettbutikken omsetter nå for nærmere ni millioner kroner i uken.

ANNONSE

Matbutikken Kolonial.no har siden lansering i 2013 utfordret et etablert dagligvaremarked. I 2014 inngikk nettbutikken et samarbeid med Rema 1000, noe som sikret dem lavere innkjøpspriser og muligheter for flere hentepunkter i Oslo-området. Nå melder Kolonial.no og Rema 1000 at alliansen styrkes ytterligere med ny og forbedret innkjøpsavtale. Samtidig går Rema 1000 inn på eiersiden med 10 %.

— Dette er en merkedag for oss i Kolonial.no. Rema 1000 er Norges ubestridte lavpriskonge, og med hjelp av deres innkjøpskraft står vi enda bedre rustet til å vinne kampen om kundene, sier Karl Munthe-Kaas, administrerende direktør i Kolonial.no i en pressemelding.

Les også: Rema 1000 satser økologisk – kjøper minstemann i matkasse-klassen

Nærmere ni millioner kroner i uken

Siden Kolonial.no ble lansert i 2013 har matprisene på nett gått ned med over 45%, hevder Kolonial.no.

— Avtalen gir oss tilgang til tusenvis av kvalitetsvarer fra Rema 1000, både merkevarer og Remas egne prisgunstige varer. I tillegg står vi fortsatt fritt til å ta inn varer fra små produsenter, akkurat som vi gjør i dag, med for eksempel Strøm-Larsen og Godt Brød.

Nettbutikken opplyser at de nå omsetter for nærmere ni millioner kroner i uken og mener de dermed er den raskest voksende nettbaserte dagligvarebutikken i Norden.

- Vi er begge utfordrere

Gründerne i Kolonial.no har bygget sin egen teknologi med mål om å presse kostnadene for pakking og levering av varer hjem til kundene. I tillegg skal veksten gjøre at effektiviteten øker.

—Kolonial.no og Rema har veldig lik filosofi. Enkelhet, effektiv drift og lave priser. Vi er begge utfordrere, selv om vi opererer i forskjellige markeder, sier administrerende direktør i Rema 1000, Ole Robert Reitan.

Reitan mener det fortsatt er for tidlig å si noe om fremtidens handlemønster, men peker på at Kolonial.no sin reise hittil tyder på en utvikling i markedet, selv om de fortsatt er små.

— Vi liker konkurranse og heier på utfordrerne. Derfor gleder vi oss over samarbeidet og til å følge Kolonial.no videre, sier Reitan.

Selskapet vil etter dette eies 75% av gründere, samt deres familie, venner, 15% profesjonelle investorer og 10% av Rema.

(Foto: Kolonial.no)

Del artikkel: