QXL har ikke hatt det bare lett de siste årene. Etter at det store danske auksjonskonsern Laurtiz kjøpte QXL i 2013, opplevde QXL i 2014 sitt første år med overskudd. Nå viser nye tall at det fortsatt er litt som gjenstår.
I 2015 gikk driftsinntektene i QXL ned fra 7,2 til 4,5 millioner norske kroner. Driftsresultatet endte på minus 400 000 kroner, mot 700 000 kroner i pluss i 2014.
Les også: QXL gjeninnfører gamle nettsider etter klagestorm
Til Finansavisen sier finansdirektør Claus Boysen i Lauritz.com at de i årets første kvartal har hatt nedgang sammenliknet med samme kvartal i 2015, men at omsetning og inntjening vil gå opp fra og med årets andre kvartal.
Utfordringen til QXL er å få inntjening på alle varer som selges via nettstedet. Mens det i hovedsak er gratis å annonsere på Finn.no, valgte QXL for en tid tilbake å gå motsatt vei. Det påvirker utviklingen, innrømmer Boysen.
- Endringene i forretningsmodellen gjorde det mindre attraktivt å selge billige varer hos oss, for eksempel frimerker til under fem kroner. Det er forutsett at omsetningen ville falle inntil vi lykkes med å tiltrekke oss selgere med varer av en høyere kvalitet.
Han avviser at de danske eierne vurderer å avvikle den gamle storheten.
- Lauritz.com har som konsern heldigvis mulighet til å drive selskapet så lenge vi ønsker. Vi har iverksatt en plan for å snu underskuddet fra 2015 til et overskudd. Det er det vi jobber ut fra. Vi har derfor ikke tatt stilling til hvor lang tid QXL har på å snu resultatene.
Lauritz.com har totalt 26 auksjonshus i Norge Sverige, Tyskland, Belgien og Danmark. Lauritz-konsernet omsatte for 225,2 millioner danske kroner i 2015, med et resultat etter skatt på minus 8,5 millioner kroner. Selskapet har siden juni i år vært registrert på Nasdaq-børsen i Stockholm. Aksjekursen har i skrivende stund gått ned 16,59 prosent siden børsetableringen.
Også hos Netthandelen er det harde bud
Andre nettsteder i Norge som satser på auksjoner er blant annet Blomqvist.no, Gibud.no, Fineart.no, Auction.no, Oslo Bilauksjon og Netthandelen.no. Sistnevnte har siden oppstarten i 1999 vært mest kjent for sine auksjoner, men gründer og administrerende direktør Einar Øgrey Brandsdal fortalte til Netthandel.no tidligere i år at han spår tøffere tidere.
– Vi har sett utviklingen over tid. I toppåret omsatte vi for 450 millioner kroner. I år tror vi at vi havner på 150 millioner.
Brandsdal forklarte nedgangen med at det årlig dukker opp tusenvis av nye nettbutikker med faste svært lave priser, noe som skaper problemer for det norske auksjonsnettstedet. Han legger dog ikke ned Netthandelen.no, men Brandsdal svarte i vinter at de flytter fokus mer til kapitalvarer, i tillegg til at det legges stadig mer ressurser i Blivakker/Cocopanda som går meget bra.
(Foto: Pressefoto fra Lauritz.com. Bildet viser administrerende direktør Mette Rode Rundstrøm og styreformann og eier Bengt Sundstrøm)