ANNONSE

«Kolonialist» har nådd en milepæl: Har rundet 10 000 app-butikker

Netthandel

Til nå har Kolonial.no og Karl Munthe-Kaas åpnet 10 000 dagligvarebutikker på mobiltelefoner over hele Østlandet.

ANNONSE

Nylig ble Norges første nettbaserte dagligvarebutikk tilgjengelig i App Store.

- Det de fysiske dagligvarekjedene har brukt tiår, og milliarder av kroner på å bygge opp, har vi oppnådd på bare noen timer. NorgesGruppen har til nå vært landets største dagligvarekjede med rundt 1800 butikker. Det tallet passerte vi en halv time etter at butikken vår ble tilgjengelig i App Store. Dette er dagligvarehandel anno 2016. Vi har forsøkt å skape noe folk vil ha, og det er gøy å se at de vil ha det, forteller daglig leder Karl Munthe-Kaas.


BLID KREMMER: Karl Munthe-Kaas.

BLID KREMMER: Karl Munthe-Kaas.

 

Det betyr at hele Østlandet, og snart også resten av landet, kan gå i matbutikken på sin egen mobiltelefon, få varene levert hjem på døra - eller plukke dem opp ferdig pakket på et hentepunkt.

Les også: «De fire store» innen nettmat omsatte for mer enn 830 millioner kroner i fjor

- Neste generasjons dagligvarebutikk ligger ikke på et gatehjørne, men er lett tilgjengelig i kundenes vesker og bukselommer. Til nå har vi åpnet 10 000 dagligvarebutikker på mobiltelefoner over hele Østlandet. De er 0,8 kvadratcentimeter store, ligger godt plassert mellom VG og Facebook, og inneholder tusenvis av dagligvarer, ferskvaredisk og eget bakeri, sier Munthe-Kaas.

Søkt patent på selvbetjente hentepunkter

I seks måneder har Kolonial.no testet selvbetjente hentepunkter på 10 ulike steder i Oslo. Trolig som første aktør i verden, og med patentsøknad, starter nå Kolonial.no en større utrulling. Planen er å ha flere hentepunkter, enn hva KIWI har butikker i Oslo i løpet av året.

- Dette er en svært effektiv måte å distribuere dagligvarer på, og vi har store ambisjoner for dette konseptet. Tre av fire mener at beliggenhet er viktigst i valg av butikk, og med iPhone-app og selvbetjente hentepunkter, skal Kolonial.no ikke bare være gode på pris og utvalg, men best på «convenience», sier Karl Munthe-Kaas.

Omsetter for ni millioner i uken

Siden august 2015 har Kolonial.no gått fra å omsette for én million, til nærmere ni millioner kroner i uken. Det tilsvarer å vokse med en KIWI-butikk sin omsetning hver eneste måned, som også er den raskeste veksten en nettbasert dagligvarebutikk i Norden har opplevd noen gang.


Flere og flere sverger til å handle matvarer på nett og få det hjemkjørt.

Flere og flere sverger til å handle matvarer på nett og få det hjemkjørt.

 

- Den fantastiske veksten har gjort at vi har vokst ut av lageret vårt. Nå fem-dobler vi størrelsen, og har bygget Nordens mest effektive plukklager på Lørenskog. Med hele 13.000 kvadratmeter har vi plass til mange nye varer, og mange nye kunder. Siden julebordet i desember 2015 har Kolonial.no gått fra 70 til over 250 ansatte, forteller Munthe-Kaas.

Men Kolonial.no er ikke alene på markedet.


Det delvis Komplett-eide Marked.no er Kolonial.nos argeste konkurrent.

Det delvis Komplett-eide Marked.no er Kolonial.nos argeste konkurrent.
Foto: Marked.no

 

Marked.no, Kolonial.nos argeste konkurrent, er en millionsatsing med flere kjente aktivt inne på investeringsfronten. Det er selskapet Marked Gruppen AS som står bak matsatsningen. Selskapets tre viktigste eiere er Komplett, der Stein Erik Hagens Canica Invest er største aksjonær, og investeringsselskapene Sundt og Klaveness Marine.

Les også: Marked.no etablerer nye «drive thru»-hentepunkter

Sunnere handlevaner på nett

Karl Munthe-Kaas poengterer at dagligvarehandel på nett også er i ferd med å endre folks kjøps- og forbruksmønster. Den viktigste endringen, kommer i følge kolonialsjefen, av at forbrukerne får et enda mer bevisst forhold til hva de skal handle, og unngår de usunne fristelsene som oppstår når man fysisk er i butikken.

- Hos en gjennomsnittlig dagligvarebutikk er 9,6 prosent  av omsetningen frukt og grønt, mens det hos oss er på hele 15,8 prosent. Fisk ligger tradisjonelt sett på 1,2 prosent. Hos oss utgjør dette 3,4 prosent av omsetningen vår. Vi ser også at kundene er mindre impulsive og handler mindre usunt. Kun 0,7 prosent av omsetningen vår er sigaretter og alkohol, sammenlignet med 3,5 prosent i en gjennomsnittlig butikk. Salget av sjokolade og godteri er også lavere, og utgjør 1,4 prosent av omsetningen sammenlignet med 2,5 prosent i butikk, forteller han.

(Alle foto: Kolonial.no)

Del artikkel: