ANNONSE

Milliardomsetning for "ukjente" Boozt

Netthandel

Stadig flere kjemper om pengene til motebevisste nordiske borgere. Ferske tall viser at  Hermann Haraldsson og Boozt.com er blant dem som klarer seg bra.

ANNONSE

I Boozt sin ferske årsrapport for 2015 fremkommer det at Boozt Fashion i 2015 omsatte for vel 1 milliard svenske kroner. Som mange andre av Nordens største nettbutikker innen motesegmentet har lønnsomheten lenge vært fraværende, men Boozt ser ut til å ha fått orden i sysakene. De endte i fjor med et positivt driftsresultat på 5,8 millioner svenske kroner.

Totalt vokste selskapet med 55 prosent fra 2014 (670 millioner svenske kroner) og et negativt driftsresultat på 57 millioner kroner.

Selskapet retter seg mot kvinner mellom 25 og 55 år og selger utelukkende kjente merkevarer.

- Vi har hele tiden satt aggressive vekstmål, samtidig som det har vært viktig for oss å vise at forretningsmodellen holder vann. Derfor er vi glade for at vi kan vise et overskudd til tross for noen meget store investeringer i forbindelse med utbyggingen av vår kundebases, sier Hermann Haraldsson, administrerende direktør hos Boozt.com til Business.dk.

På sine nettsider skriver Boozt: “In 2017, we believe there will be 3 major players within Scandinavian online fashion. These companies will be considerably larger than others due to advantages associated with their large scale operations.” De har tidligere uttalt at Zalando er en tøff motstander, men håper å sikre seg av de to andre plassene i toppen. I motsetning til mange av konkurrentene, satser Boozt kun på kjente merkevarer og ikke egne merkevarer.

Peter G. Jørgensen, markedssjef i Boozt, opplyste tidligere i år til Dagens Industri at Sverige er Boozts største marked med 40 prosent av omsetningen, tett fulgt av Danmark. Resten av salget skjer i Norge og Finland. Selskapet eies av bl.a. Sunstone Capital, Verdane Capital, Ecco Holding og Sampension og Friheden Invest.

Boozt har tidligere uttalt at de har et mål om å omsette for 1,5 milliarder kroner i 2016.

- Vi avsluttet 2015 veldig bra bra og startet godt i første kvartal i 2016. Men vi tror det er mye mer vekst å hente i de kommende år ved å skape en enda bedre kundeopplevelse, når det kommer til rask levering, enkel retur av varer og det rette sortiment til den nordiske kunde, avslutter Haraldsson.

 

 

Del artikkel: