Dalahest, falukorv og Morakniv. Tre sterke og veldig svenske indikatorer som har satt «söta bror» på verdenskartet.
«Alle knivers mor» er det mange som omtaler kniven som.
Det hele startet i 1891 da Erik Frost startet produksjonen av kniven som er blitt populær over hele verden.
Jubileumsbutikk
Så i anledning 125-årsjubileet, og ønsket om å styrke merkenavnet ytterligere, er det etablert en nettbutikk som skal gi tilhengere verden over muligheten til å sikre seg en kniv.
- En egen nettbutikk har lenge vært etterspurt av fans over hele verden. Vi har selv fundert på dette i lang, lang tid. Med tanke på hvor stor del av våre kunder som finnes utenlands, blir nettbutikken en fin mulighet for oss å komme nærmere dem, sier Björn Åkerblom, markedssjef hos Morakniv.
Sverige og Mora er ikke de neste i Norden som har gjort det skarpt internasjonalt.
Finske Fiskars - med sine legendariske sakser med orange plasthåndtak - har siden den ble lansert i 1967 oppnådd et salg på mer enn én milliard stykker.
Foto: Kai Hendry/Flickr/Creative Commons/Lisens CC BY 2.0
(Hovedbilde: Morakniv)