Orkla lever av å selge kjente produkter fra blant annet Stabburet, Nidar, Idun og Lilleborg. Og for å nå frem til konsumentene - uten bruk av det klassiske butikkleddet - er Schibstedeide Aftenposten med på å spre budskapet fra Orkla gjennom QR-koder via printannonser i sine aviser, eller bannerannonser på nett. Storavisen VG er også eid av Schibsted.
Lilleborg-test
I tillegg er også det Schibstedeide logistikkfirmaet Helthjem med i Orkla Lilleborg-testen som utføres i disse dager. Enten du bestiller en shampoo, en tannbørste eller oppvaskmaskinpulver før klokken 21.00, garanterer Helthjem at du har det fraktfritt hjemme hos deg før klokken 07.00 neste morgen.
- Dette er enkelt og greit en test mellom flere aktører for å finne ut av hva vi kan få ut av det, sier Anders Lunde Angen, daglig leder i Helthjem Netthandel AS, til Netthandel.no.
Dra veksler på erfaringer
Prosjektet er flerdelt. Avisenes annonseinntekter har vært dalende i lang tid. Derfor er dette en god mulighet for Aftenposten å se på hvordan de kan bygge best mulig differensierte produkter overfor digitale aktører. For Orkla øker kundeinnsikten, og de får en kjapp tilbakemelding på hva som hva fungerer - og hva som ikke fungerer.
- For oss er det viktig å utnytte de relasjonene vi har til eierne våre i mediekonsernet, sier Angen.
Erfaren handelsmann
Orklas styreformann, Stein Erik Hagen, er ikke helt ukjent med handel. Som eier av Komplett Group gjennom familieselskapet Canica, som igjen er deleier i nettdagligvarehandelen Marked.no, har han allerede en viss innsikt i hva det betyr å hoppe bukk over butikkleddet. Orkla har også lansert nettbutikker for merkevarer som undertøysmerket Pierre Robert, slankealternativet Nutrilett og sportsdrikken Maxim.
Internasjonalt er ikke dette et ukjent fenomen. Nike, en av verdens 50 største nettbutikker, har lenge styrt sin egen butikk, og på den måten gjort seg langt mindre avhengig av mindre aktører enn tidligere.
(Foto: Netthandel.no)