Jula avviklet i 2011 sin satsing på postordre og netthandel, for heller å satse på fysiske butikker og en egen kundeklubb. Den avgjørelsen har tydeligvis ikke fått altfor store konskvenser, for nylig rundet butikkjeden to millioner JulaClub-medlemmer.
- Vi har fått veldig mange lojale kunder. Mer enn 50 prosent er faktisk JulaClub-medlemmer, sier Per Jacobsen, administrerende direktør i Jula Norge, til Netthandel.no.
På nett i dag har de bare en såkalt digitalkatalog hvor man kan se hva butikkene har å tilby. Kundene må selv melde seg inn i JulaClub. Det eneste kravet for å bli medlem er at man har registrert seg med en e-postadresse. Da mottar kundene med jevne mellomrom en e-post med ulike tilbud og informasjon. Jacobsen sier at dette gjør det mulig for dem å se hvem de når i Norge, Sverige og Polen.
- Vi tar ekstra godt vare på de som ønsker å være medlemmer. Av og til arrangerer vi JulaClub-kvelder med litt mat og ekstra gode tilbud til medlemmene. De som er med oss skal få noen ekstra fordeler, sier Jacobsen, som i juni ser frem til åpningen av kjedens 30. varehus på Jessheim i Akershus.
- Men hvorfor gikk dere egentlig bort fra nettbutikk i 2011? Vurderer dere et skikkelig digitalt comeback?
- Vi hadde ikke de beste tekniske løsningene, og det var dyrt. Samtidig var vi midt inne i den verste etableringsfasen i Norge, så derfor valgte vi å legge nettbutikken litt til side. Men jeg tror tiden begynner å modnes for å se på mulighetene for en nettbutikk igjen. Vi skal i alle fall vurdere det, sier Jacobsen.
Jula i Norge vil antageligvis omsette for rundt to milliarder kroner i 2016.
(Foto: Jula)