Helt frem til januar i år rådet Kolonial.no grunnen for dagligvarekjøp på nett, da Marked.no entret banen for fullt.
Karl Munthe-Kaas (32), daglig leder, gründer og største eier av dagligvarebutikken på nett omtales i Finansavisen i forbindelse med en artikkel knyttet til «dagligvarehandel-boomen» på nett. Her kommer det frem at Kolonial.no omsatte for 75 millioner kroner i fjor.
Skivebom?
Det er et langt sprang unna tallene som var forventet fra selskapets side. For i mai i fjor uttalte Munthe-Kaas på vegne av bedriften i et intervju med Netthandel.no at Kolonial.no regnet med å omsette for mellom 150 og 200 millioner kroner.
- I beste fall bommet du med 75 millioner. I verste fall med 125 millioner. Hva skjedde?
- Dette høres skjevt ut for meg. Jeg kan ikke kommentere dette, sier Munthe-Kaas til Netthandel.no.
Også Dagens Næringsliv konfronterte ham før jul med det samme avviket. Da uttalte Munthe-Kaas følgende:
- Da var jeg nok litt upresis i formuleringen. 150 til 200 millioner var vårt mål for løpende omsetning innen utgangen av året og det nivået ligger vi på allerede, understreker Kolonial.no-sjef Karl Alveng Munthe-Kaas.
Det kan selvsagt være vanskelig å forutsi markedet, eller bli litt for ivrig optimist. Uansett; Munthe-Kaas er fortsatt i flyten.
- Vi ligger an til å greie målene vi har satt for 2016. Ukentlig omsetter vi for 7, 5- 8 millioner kroner, sier han.
(Foto: Kolonial.no)