Nordmenn er den soleklare nordiske vinneren i nettshopping.
85 prosent av alle norske forbrukere handlet på nett i fjor. Vi netthandlet for tilsammen 38, 8 milliarder kroner, skriver PostNord i den ferske rapporten "E-handelen i Norden 2016".
11, 4 av disse milliardene havnet i utenlandske nettbutikker, som Netthandel.no skrev om for kort tid siden.
Hver nordmann handlet i snitt per kvartal i fjor for 3265 kroner.
Nesten fire av ti nordmenn handler på nettet minst én gang i måneden.
Handler når det passer
Ifølge norske forbrukere er de største fordelene med å kjøpe varer på nettet at man kan handle når det passer (31 prosent), at varene er billigere (20 prosent) og at utvalget er større og bedre (16 prosent).
- Forbrukerne stiller i dag de samme kravene til et kjøp, uansett om det skjer fysisk eller digitalt. Det gjør at samspillet mellom kanalene må utvikles enda mer. Som kunde skal du føle at opplevelsen henger sammen, uansett om kjøpet skjer via mobilen, en datamaskin eller i en fysisk butikk, sier Kristin Anfindsen, utviklingssjef for eCommerce i PostNord Norge.
Les også: Norsk utenlandshandel på nett gleder svenskene
Research før handel
Mer enn halvparten av alle norske nettkunder sier at de i et gjennomsnittlig kvartal har gjort research på nett på en vare som de senere har kjøpt i en butikk.
Det er mindre vanlig at kjøpsprosessen går den andre veien, det vil si at man først ser på en vare i en butikk for senere å kjøpe den på nettet. Kun 12 prosent av de norske nettkundene har gjort dette i et gjennomsnittlig kvartal.
De vanligste varekategoriene nordmenn kjøper på nettet er:
- Medieprodukter - 38 prosent
- Klær/sko - 37 prosent
- Hjemmeelektronikk - 32 prosent
- Skjønnhet/helse - 24 prosent
- Sport/fritid - 18 prosent
Men nye varekategorier er på vei opp på popularitetsskalaen, som blant annet dagligvarer og apotekvarer.
- I takt med at netthandelen blir mer og mer moden vil vi se økt netthandel med andre varer, sier Kristin Anfindsen.
Flertallet av nordmenn - 6 av 10 - som handler på nettet, vil helst betale med bankkort, kommer det frem i rapporten. 19 prosent oppgir at de ønsker å betale med faktura.
Vi kan godt vente litt lenger
På et område skiller nordmenn seg ut i forhold til sine nordiske brødre og søstre. Vi er ikke så kravstore når det kommer til leveringstid.
Når det gjelder levering kan nordmenn i snitt tenke seg å vente i opptil 4,1 virkedager, noe som er noe lenger enn det nordiske snittet på 3,9 virkedager.
(Foto: PostNord/pressefoto)