Den stadig økende netthandelen er likevel ikke med på å skremme detaljhandelen fra å tenke på ekspansjon og flere fysiske butikker, skal vi tro den ferske rapporten fra CBRE.
150 store varmerker har vært med i undersøkelsen som ble utført at rådgivningskjempen som har sitt hovedkontor i Los Angeles.
8 av 10 lar seg ikke påvirke av netthandel
Undersøkelsen viser at hele 83 prosent av de som har vært med i undersøkelsen ikke lar sine utvidelsesplaner for fysiske butikker i 2016 påvirkes av den økende netthandelen. Men det er merkbare forskjeller i de forskjellige markedene.
Kun 22 prosent av de spurte oppfatter netthandel som en trussel for dem i 2016.
17 prosent av de spurte har store ambisjoner for 2106 - og planlegger og åpning av mer enn 40 butikker. Tallene for 2015 var på 9 prosent.
Brorparten av de spurte - 67 prosent - planlegger åpning av inntil 20 nye butikker i år.
Bojan Ticic, CBRE-direktør i Sverige, sier følgende om resultatet av rapporten:
- Tross en viss økonomisk usikkerhet i kombinasjon med netthandelens fremmarsj, er det fortsatt avgjørende for forhandlerne å ha en fysisk butikk på strategiske plasser. Behovet for en følelsesmessig samhørighet med kundenene gjør seg fortsatt gjeldende. Det å gå inn i en butikk, ta på en vare og oppleve den følelsen som forbindes med et spesifikt varemerke, er fortsatt en viktig faktor. Butikken er en viktig del av den totale kjøpsopplevelsen. I dag fyller en butikk flere funksjoner. Fra å bestille en vare online og hente den i en butikk, til å granske og prøve det du ønsker å kjøpe.
Frykter leieutgifter mer enn nett
Undersøkelsen viser at de spurte anser seg selv som "forsiktige optimister".
På spørsmål om hva de anser å være den største frykten i 2016, svarer 56 prosent økende leieutgifter, mens 42 prosent mener uklare økonomiske utsikter er det som gir dem størst betenkeligheter med markedsåret 2016.
Tradisjonell gatehandel (76 prosent) og regionale kjøpesentre (72 prosent) ble omtalt som de mest populære stedene for en eventuell utvidelse.
(Foto: Raphael Chekroun/Flickr).