I 2015 handlet halvparten av alle nordmenn varer fra utenlandske nettsteder til en verdi av 11,4 milliarder kroner, skriver PostNord i en pressemelding. De landene det oftest ble handlet fra var:
- Storbritannia (38 %)
- USA (36 %)
- Kina (31 %)
- Sverige (20 %)
- Tyskland (13 %)Â
- Danmark (13 %)
– Historisk sett har Norge hatt en sterk valutakurs, noe som bidrar til sterk kjøpekraft fra utlandet. Utenlandske nettbutikker har også i økende grad klart å språk- og valutatilpasse sine sider, noe som gjør utenlandshandel mer tilgjengelig og oppleves tryggere, sier Kristin Anfindsen, utviklingssjef, eCommerce, PostNord Norge.
Forbrukerne i våre nordiske naboland netthandler ikke i like stor grad fra utlandet, bortsett fra i Finland der 49 prosent handlet fra et utenlandsk nettsted i 2015. I Danmark var andelen 36 prosent og i Sverige 32 prosent.
Det finnes en rekke likheter mellom netthandelskundene i Norden, men også nasjonale forskjeller.
Forskjellige krav
Danskene stiller for eksempel høye krav til rask levering og verdsetter muligheten til å få varene levert på jobben, i en utleveringsboks eller hjem på dagtid.
Svensker og nordmenn vil gjerne ha pakken hjem i postkassen eller hente den på et utleveringssted.
Finske forbrukere er de mest tålmodige når det gjelder leveringstiden, og vil helst hente forsendelsen på et utleveringssted.
– Velfungerende og fleksibel levering gjør at flere vil handle på nettet oftere. Mottakerne vil vite når og hvordan varen skal leveres. Dessuten blir det mer og mer vanlig at mottakeren også vil kunne endre leveringsadresse og -tidspunkt underveis. Individuelt tilpasset levering blir en stadig viktigere konkurranse fordel, sier Anfindsen.
Det er også forskjeller mellom landene i måten de nordiske forbrukerne handler på nettet på.
I Danmark og Norge bruker en fjerdedel av forbrukerne nettbrett. I Sverige bruker en av fem mobilen.
I Finland er netthandelen fra mobile enheter betydelig lavere. 15 prosent handler via nettbrett, mens 12 prosent tyr til mobilen.