Søk
Close this search box.
Søk
Close this search box.
ANNONSE

- Et apotek kan ikke selge speiderutstyr uten å miste troverdighet

Netthandel

Tilleggstjenester er blitt god butikk for mange aktører. Men bli ikke upresis og gi kunden feil inntrykk av hva du egentlig er, advarer ekspert.

ANNONSE

Det er mange kjeder og nettbutikker som med små marginer på produktene sine er nødt til å tenke nytt. Om du er liten eller stor betyr lite. Skal du overleve er sjansen stor for at du må tenke nytt, innovativt og annerledes.

Og det er mange der ute som tenker bredt rundt sin opprinnelige tanke om salg av varer.

Apotek-kjeden Boots tilbyr en rekke ulike tester, HiFi-Klubben tilbyr planlegging og montering av drømmeanlegget ditt, sportskjeden XXL kan ordne jakt- og fisketurer for deg over store deler av verden, Douglas, som selger parfyme og kroppsrelaterte produkter kan i sin butikk i Oslo tilby hudpleie og pedikyr, mens Elkjøp hjelper deg gjerne med oppsett av avansert elektronikk om du ønsker.

Men du må selvsagt betale litt for det.

(Artikkelen fortsetter under bildet)


Ut på tur med XXL

Ut på tur med XXL

 

Listen er lang. Nærmest uendelig lang.

SAS tenker også i de baner. Eivind Roald, sjef for flyselskapet i Norge, har tidligere gått ut og sagt at flyreiser bør være gratis, mens det er tillegstjenestene som tilbys for å skape en totalpakke, eller totalopplevelse, som  man bør tjene penger på. Hver kunde har sitt behov som han ser for seg å imøtekomme.

- Du må aldri miste tilliten hos kunden

En som vet mye om hva som skjer er innovasjons-professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole i Bergen.


Tor W. Andreassen.

Tor W. Andreassen.

- Det stemmer det at mange ikke tjener nok penger, og er avhengige av å finne på andre pengeinndrivende ting, sier han til Netthandel.no.

- Utgangspunktet er en allerede eksisterende kundebase, så kan du tenke: «Hva kan vi selge i noenlunde samme sjanger?» Et apotek kan ikke selge speiderutstyr uten å miste troverdighet. Boots kan by på føflekktester, men ikke tilby fjelltelt ment brukt for en tur tilSvalbard. Tillit fra kundene er essensielt. Føflekktester kan de selge og mene noe om uten at det går på bekostning av tillit, sier Andreassen.

Han mener det bare er stopp i kreativiteten som kan hindre deg i å nå nye høyder.

- Du kan tenke følgende. Skal vi hente mer penger fra kundene vi allerede har, eller skal vi tiltrekke oss nye kunder?

Det er selvsagt også en del fallgruver her som i alle andre sammenhenger.

- Man må passe seg for å ikke bli upresis og gi kunden inntrykk av å være noe annet enn man virkelig er. Er man apotek eller et avansert legekontor? Er man et flyselskap eller et reiseselskap for gale menn? Igjen så er det tillit som er det vesentlige og som man aldri må ta noen sjanser med, sier Andreassen.

(Foto: Skjermdump Boots)

Del artikkel: