ANNONSE

Økte 71 prosent på nett – nå satser XXL i Danmark med nettbutikk

Netthandel

XXL vokste med 71 prosent på nett i fjorårets siste kvartal. Nå planlegger sportskjeden sin danske nettbutikk. Også den store nettkonkurrenten er i medvind.

ANNONSE

XXL fortsetter den gode utviklingen med 52 butikker og netthandel i Norge, Sverige og Finland. Da de i dag la frem resultatet for årets siste kvartal, kunne de vise til et resultat før skatt og av- og nedskrivninger på 229 millioner kroner i fjerde kvartal (206 millioner kroner i 2014). Totalt omsatte selskapet for cirka 6,5 milliard kroner i 2015, hvilken var en oppgang på 21 prosent mot året før.

Sportskjeden som nå har passert svenske Stadium i omsetning og dermed er Nordens største sportskjede, har frem til nå vært lite interessert i det danske markedet da landet ikke har de samme fire tydelige årstidene som de tre landene lenger nord. Nå er denne strategien i ferd med å endre seg, muligens på grunn av kjedens nettsuksess i øvrige nordiske land. XXL planlegger nemlig nettbutikk i Danmark i løpet av 2016. Det er for øvrig ingen liten satsing sportskjeden planlegger i Danmark. Kjeden forventer at de må vente 4-5 år før investeringen går i pluss. Hvorvidt XXL etter hvert også planlegger butikker i Danmark ønsker ikke XXL å kommentere.

I forbindelse med kvartalsrapporten til XXL ble det også kjent at sportskjeden som frem til nå har valgt en relativt konservativ markedsføringsmiks med kundeavis og tv-reklamer som de bærende elementene, ønsker å satse mer på digital markedsføring og i en periode fremover vil de øke markedsføringskostnadene med 0,5 prosentpoeng målt i prosent av salg.

På nett er det derimot ikke de store sportskjedene som gir XXL mest konkurranse, men den svenske nettbutikken Sportamore. Også de offentliggjorde sine tall for 2015 i dag. Totalt omsatte selskapet for 542,5 millioner svenske kroner, med en vekst mot fjoråret på 47 prosent. Selskapet fortsetter å tape penger, men det svenske markedet som står for cirka 65 prosent av Sportamores salg, gikk omsider i pluss sett året under ett.

PS: Ifølge ferske tall fra Sportsbransjen har XXL nå en markedsandel på 25,7 prosent i Norge. De er dermed mindre enn Gresvig som har en markedsandel på 30,1 prosent, fordelt på G-Sport, G-Max og Intersport. Totalt ble det i 2015 solgt sportsutstyr i Norge for 14 milliarder kroner, ifølge Sportsbransjen. Andre store aktører er Sport 1 Gruppen (16,3 prosent), Stadion (6,8 prosent), Coop (6,1 prosent) og MX Sport (5,9 prosent).

Del artikkel: