Stadig flere globale merkevarer, inkludert selskaper som Apple og Nike, satser nå på det enorme kinesiske netthandelsmarkedet via Alibabas mange netthandelskonsepter.
Nestlé melder nå at de har begynt å selge populære produkter som Nido melkepulver, Damak sjokolade og NESCAFÉ Dolce Gusto BMW Mini kaffemaskiner på Tmall.com som er Kinas største nettbutikk for merkevarer og handelsbedrifter. I tillegg satser Nestlé på Taobao.com for å øke distribusjonen på den kinesiske landsbygda. Målet med samarbeidet er å øke salg på nett, bygge merkevare og tilby nye produkter til millioner av kinesiske forbrukere.
Nylig inngikk Nestlé også et samarbeid med Amazon i forbindelse med den globale lanseringen av premium-sjokoladen Cailler.
Sebastian Szczepaniak, direktør for salg og e-handel, opplyser i en pressemelding at Nestlés omsetning på nett nå vokser med 25 prosent i året.
– Vi ser også at det vi handler i fysiske butikker påvirkes av det vi ser på nettet, så merkevarebyggingen har virkelig beveget seg et skritt videre fra bare gode TV-reklamer og fin emballasje. Evnen til å bygge merkevarer på alle flater, både dialoge og analoge, er helt avgjørende.
Nå varsler Fabrice Favero som er sjef for Nestlé i Norge økt nettsatsing også i Norge for det globale næringsmiddelkonsernet. Selskapet selger allerede blant annet en del av sine produkter hos blant annet Kolonial.no og Dagligvareexpressen.no.
– Sakte men sikkert ser vi at det norske markedet for dagligvarer på nett vokser, med nye og spennende aktører som kommer til. Nordmenn er blant de ivrigste brukerne av internett i verden, og for Nestlé er det viktig å være godt posisjonert når dette virkelig tar av her i landet.