Jollyroom ble etablert i 2010 i Gøteborg i Sverige. Det er norske Ole Sauar som er konsernsjef og gründer. Han regnes som en av Kompletts gründere (startet Viking Computer som solgte datamaskiner via postordre som 17-åring. Selskapet ble fire år senere en del av Komplett). Han var blant annet med å bygge opp Komplett i Sverige og Danmark.
Selskapet selger stort sett alt til barna bortsett fra bleier og mat, og i motsetning til for eksempel Babyshop, satser Jollyroom på å følge barna i hele oppveksten og dermed sikre seg et langt kundeforhold med tilsvarende sjanser for økt salg og lønnsomhet.
Ole Sauar kontrollerer Jollyroom Group med en eierandel på 60 prosent. Egmont Holding har kommet med på eiersiden de siste årene og kontrollerer 36 prosent. De andre Komplett- gründerne med Eric Sandtrø i spissen kontrollerer fire prosent gjennom deres netthandels-satsing Fjellsport Group.
Total omsetning i 2015 endte på 391,7 millioner svenske kroner og i 2016 omsatte de for 654 millioner svenske kroner. I 2016 var i underkant av 200 av de 654 millionene salg på det norske markedet.
Overskuddet var i 2015 på 8 millioner svenske kroner, mens overskuddet i 2016 endte på rundt 16 millioner (Kilde: Finansavisen 13.2.17). I 2017 er målet å passere én milliard kroner i omsetning. Rask vekst og god lønnsomhet gjør at Finansavisen (13.2.17) anslår verdien av selskapet til rundt én milliard kroner. De tar da hensyn til en gunstig gjeldssituasjon, rask vekst og en beskjeden driftsmargin. Og det kan bli enda bedre: "Klarer selskapet å øke omsetningen over milliarden og øke resultatmarginen vil det være naturlig å anta en relativt konservativ prising mellom 1 og 2 milliarder", skriver Finansavisen.
Jollyroom selger i dag i alle nordiske land, men i februar 2017 (Finansavisen 14.2.17) uttalte nettbutikksjefen Ole Sauar følgende: "Det er ingen tvil om at vi har europeiske ambisjoner. De siste årene har vi snakket om "ett nordisk e-handelsmarked", om fem til 10 år forventer vi at man ser på Europa som ett slikt marked. EU jobber aktivt for å forenkle og motivere til varehandel over grensene, vi skal være med i den matchen på barne- og babyprodukter".
Etter å ha byttet forretningssystem to ganger under reisen med Komplett (1996-2011), valgte Jollyroom SAP som forretningssystem fra dag én i Jollyroom. Bakgrunnen var enkel. Jobben med å bytte system den dagen varer for 10-20 millioner om dagen skal ut av systemet blir et systembytte for krevende. Jollyroom har også gjort store investeringer i lager og logistikk.
Ole Sauar fra Jollyroom.
Foto: Anton-Hannedahl